Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Opublikowano: sierpień 2014


Nadzór pedagogiczny w przedszkolu niepublicznym w pytaniach i odpowiedziach


Opracowała: Wanda Pakulniewicz, starszy wizytator, ekspert ds. awansu zawodowego


Podstawa prawna:


  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2009 r. Nr 168 poz. 1324 ze zm.).


Czy dyrektor przedszkola niepublicznego musi, czy może, jeśli chce, prowadzić wewnętrzny nadzór pedagogiczny w swojej placówce? W jakim zakresie nadzór pedagogiczny kuratora oświaty dotyczy przedszkola niepublicznego? Jaka jest rola osoby prowadzącej przedszkole niepubliczne w kształtowaniu wewnętrznego nadzoru pedagogicznego? Takie i podobne wątpliwości może mieć dyrektor placówki niepublicznej, z aktów prawnych nie wynika bowiem wprost, które przepisy nie dotyczą przedszkoli niepublicznych. W niniejszym artykule odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania.


  1. Czy wystarczy znać treść Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego, by poznać istotę i zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego w przedszkolu niepublicznym?


Nie, aby mieć pełen obraz systemu, według którego jest realizowany nadzór pedagogiczny nad przedszkolami niepublicznymi, trzeba zapoznać się z przepisami zawartymi w art. 33 Ustawy o systemie oświaty oraz w Rozporządzeniu w sprawie nadzoru pedagogicznego (z uwzględnieniem zmian z 2013 r.).


  1. Czy ww. Rozporządzenie dotyczy przedszkoli niepublicznych?


Tak, jednak w ograniczonym zakresie. W całości dotyczy jedynie nadzoru realizowanego przez kuratora oświaty, tzw. zewnętrznego nadzoru pedagogicznego, przy czym wykonując zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego, organ nadzoru pedagogicznego (kurator oświaty) uwzględnia odpowiednio organizację i zakres zadań organów placówki, określone w jej statucie (§ 4). Natomiast przepisy Rozporządzenia poświęcone prowadzeniu wewnętrznego nadzoru pedagogicznego nie dotyczą przedszkoli niepublicznych.


  1. Czyli w przedszkolu niepublicznym można nie prowadzić wewnętrznego nadzoru pedagogicznego?


Tak, jeśli osoba prowadząca przedszkole nie zobowiąże dyrektora do prowadzenia wewnętrznego nadzoru pedagogicznego, np. przez wprowadzenie do statutu przedszkola stosownego zapisu. Jeśli zobowiąże – prowadzenie nadzoru staje się obowiązkowe. Jednak rezygnacja z nadzoru nie jest trafną decyzją. Zalety prowadzenia nadzoru są bezsprzeczne, co potwierdza praktyka. Każda forma nadzoru pedagogicznego spełnia inną rolę i zapewnia inne korzyści. Wyniki uzyskane z jednej formy nadzoru mogą być przyczynkiem do podjęcia innej formy, np. wyniki kontroli mogą wskazywać na potrzebę pogłębienia badania przez zastosowanie ewaluacji i/lub wdrożenie niezbędnego wspomagania. I odwrotnie: wyniki ewaluacji mogą sugerować konieczność przeprowadzenia kontroli w wybranym zakresie i/lub realizację wspomagania. Z kolei zrealizowane działania z zakresu wspomagania mogą być weryfikowane za pomocą ewaluacji i/lub kontroli.


Kontrola wewnętrzna to ocena stanu przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola. Jest to kontrola legalnościowa. Pozwala dostrzec nieprawidłowości, zanim przyjdzie wizytator – kontroler. Na razie jeszcze nikt nie wyciąga surowych konsekwencji z powodu stwierdzonych nieprawidłowości, takich jak błędy w dokumentacji przebiegu nauczania, nieprzestrzeganie zasad przyjęć do przedszkola zapisanych w statucie czy niedbała realizacja przyjętego programu wychowania przedszkolnego. Jednak po co tracić energię na realizację zaleceń pokontrolnych, kolekcjonować zawierające je protokoły, tłumaczyć się przed zwierzchnikiem? Nie można nie wykonać zaleceń, sankcje bowiem są wówczas zdecydowanie większe -