Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Opublikowano: sierpień 2014


Dzień aktywności w żłobku – czy to możliwe?


Opracowała: Izabela Czaja-Antoszek, psycholog dziecięcy, pedagog, arteterapeuta, animator dramy i technik teatralnych, instruktor metod rozwoju ruchowego dziecka, wykładowca internetowych warsztatów dla rodziców, założycielka grupy edukacyjnej Ideownia oraz stowarzyszenia psychologów i pedagogów Eksperto Centrum Specjalistów Rozwoju, prowadzi gabinet psychologiczny Pracownię Psychologiczną Razem


Podstawa prawna:


  • Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1457).


Ustawa o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 zmieniła zasady, na jakich działają żłobki. Wcześniej były to zakłady opieki zdrowotnej podlegające resortowi zdrowia. Obecnie nadzór nad nimi ma Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, które określiło wymogi, jakie muszą spełniać takie placówki. Podmiot tworzący instytucję ustala statut żłobka, a w nim cele i zadania oraz sposób ich realizacji, z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju malucha oraz wspierania rodziny w wychowaniu dziecka. Koncepcja pracy żłobka powinna być oparta na celach oraz zadaniach zawartych w aktach prawnych: Ustawie o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz aktach wykonawczych do niej, a także w regulaminie organizacyjnym, statucie żłobka oraz podstawowych informacjach i zasadach jego pracy. Należy ją przedstawić rodzicom maluchów.


Ustawa żłobkowa określa, że w ramach opieki realizowane są funkcje: opiekuńcza, wychowawcza oraz edukacyjna. Opieka jest sprawowana nad dziećmi w wieku od ukończenia 20. tygodnia życia do lat 3 (wyjątkowo do 4. roku życia). Według Ustawy do zadań żłobka należy:


  • zapewnienie maluchom należytej opieki w warunkach zbliżonych do domowych,
  • zapewnienie dzieciom należytej opieki pielęgnacyjnej, edukacyjnej, a także przeprowadzanie zajęć o charakterze zabawy z elementami edukacji (uwzględniając indywidualny rozwój i potrzeby dziecka),
  • prowadzenie zajęć opiekuńczo-wychowawczych oraz edukacyjnych, które liczą się z możliwościami rozwoju psychofizycznego malucha.