Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Nowy przyjaciel? Zaprośmy go do zabawy! – propozycje zabaw integrujących nowe dzieci w grupie Grupa wiekowa: 3–5 lat Cele ogólne: • integracja nowych dzieci z już istniejącą grupą przedszkolną, • wzmocnienie relacji koleżeńskich między dziećmi i relacji między nauczycielem a dziećmi, • budowanie u dzieci poczucia własnej wartości i pewności siebie (zwłaszcza w kontekście społecznym), • budowanie zaufania do nauczyciela jako opiekuna grupy. Cele operacyjne: Dziecko: • zapamiętuje imiona swoich koleżanek i kolegów, powtarza i utrwala je w zabawach proponowanych przez nauczyciela, • poznaje nową koleżankę/nowego kolegę – dowiaduje się, jakie ma ona/on cechy, talenty, umiejętności oraz kiedy obchodzi urodziny, • uczy się zwracać uwagę na charakterystykę grupy – kto w jakim dniu jest nieobecny (graficzne listy obecności), • uczy się współpracy w grupie z różnymi osobami (bardziej i mniej sobie znanymi), • czuje się docenione i otoczone wsparciem nauczyciela, • czuje się akceptowane przez grupę rówieśniczą. Formy pracy: • indywidualna, • grupowa. Metody: • słowne, • plastyczne. Materiały: • kolorowy papier techniczny, • kredki, • zdjęcia każdego dziecka, • klej, taśma klejąca, • brystol, • markery. Wskazówka! Poniżej prezentujemy pomysły na zabawy do przeprowadzenia przez nauczyciela w sytuacji, gdy do grupy przedszkolnej, która kolejny rok uczęszcza do placówki, dołącza nowe dziecko. Takie sytuacje nie są rzadkością i mogą się zdarzyć z różnych przyczyn, np. z powodu decyzji rodziców o późniejszym pójściu dziecka do przedszkola, zmiany miejsca zamieszkania czy zmiany placówki. Bez względu na okoliczności dołączenie do grupy, która już się zna i jest zintegrowana, stanowi dla nowego dziecka sytuację trudną. Z kolei dla nauczyciela może się okazać ogromnym wyzwaniem pedagogicznym. Po zapoznaniu z sobą dzieci wychowawca powinien sięgnąć po techniki integracyjne, które pozwolą nowemu przedszkolakowi płynnie przejść proces adaptacji, a grupie konstruktywnie powiększyć swoje grono. W tym celu można skorzystać z proponowanych zabaw integracyjnych, a także zadbać o: • systematyczne rundki z powtarzaniem imion dzieci (zabawy, które pozwolą nowemu dziecku w krótkim czasie zapamiętać imiona wszystkich rówieśników), • cotygodniowe rozmowy np. na temat talentów dzieci (rozmowy, rundki, zabawy, konkursy, w których każdy prezentuje swoje umiejętności, cechy, talenty itp.), • częstą zmianę par (w zabawach i zadaniach, w których przedszkolaki pracują w parach, starajmy się zachęcać dzieci, by tworzyły pary z różnymi osobami), • pracę w mniejszych grupach (proponujmy dzieciom wykonywanie zadań w mniejszych grupach – dwu-, trzyosobowych i za każdym razem w innym składzie). Propozycje zabaw Komunikacja Po powitaniu i przedstawieniu nowych dzieci warto poświęcić kilka dni na zabawy integracyjne, które pozwolą im poczuć się częścią grupy – wszelkiego rodzaju wyróżnienia, powtarzanie, że jest z nami nowa koleżanka/nowy kolega, ale wszyscy jesteśmy jedną drużyną, pomagają grupie się scalić. Zabawy plastyczne 1. Plakat naszej grupy Na dużym brystolu rysujemy sylwetkę każdego członka grupy (można dokleić do niej zdjęcie). Wszystkie sylwetki mogą np. trzymać się za ręce – wtedy postaci dzieci, które są nowe w grupie, otaczamy specjalnym symbolem graficznym: wianuszkiem, słoneczkiem lub kwiatkiem, by z jednej strony pokazać, że są to nowe osoby, a z drugiej – zintegrować je z grupą przez ułożenie ich w kręgu trzymających się za ręce z pozostałymi. Potrzebne materiały: brystol, markery, kredki, taśma klejąca. 2. Tableau Pomysły na prace plastyczne pokazujące dzieciom, zwłaszcza tym nowym, ich miejsce w grupie przedszkolnej, czyli kształtujące poczucie tożsamości przedszkolnej i przywiązania do grupy, np. pociąg ze zdjęciami każdego dziecka, tablica z listą obecności, kalendarz z datami urodzin. Takie „rekwizyty” wieszamy w sali przedszkolnej w widocznym miejscu. Potrzebne materiały: kolorowy papier techniczny, kredki, zdjęcia każdego dziecka, klej, taśma klejąca. 3. Makaronowe obietnice Przygotowujemy dla dzieci makaronowe obietnice, czyli małe komplementy schowane w makaronowych rurkach. W tym celu kupujemy paczkę makaronu typu grube rurki i malujemy makaron farbami na różne kolory. Następnie pod nieobecność przedszkolaków wypisujemy na karteczkach pochwały na temat dzieci, ale tylko związane ze środowiskiem przedszkolnym, np.: „Jesteś dla nas ważną osobą”, „Potrzebujemy Cię w przedszkolu”, „Podoba nam się, jak się z nami bawisz”, „Lubimy Twoje pomysły na zabawę”, „Lubimy Cię” (ważne, by były pisane w liczbie mnogiej). Karteczki chowamy w makaronowych rurkach, a te wkładamy do specjalnego pudełka. Umawiamy się z dziećmi, że co tydzień w wybrany dzień (dobrze, by był to zawsze ten sam dzień) wszyscy razem siądziemy na chwilę w kole i każde dziecko wylosuje jeden makaronowy komplement – po wylosowaniu odczytujemy go na głos. Taka zabawa buduje integrację grupy, a dzieciom uczącym się relacji społecznych pozwala na wzmocnienie poczucia własnej wartości i przynależności grupowej.