Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: SIERPIEŃ 2014
ZAKTUALIZOWANO: 14 STYCZNIA 2018

 

Roczny plan współpracy z rodzicami w przedszkolu

 

Opracowała: Elżbieta Bukowiecka-Górny, dyrektor przedszkola, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli, społeczny kurator sądu rodzinnego i nieletnich

 

Podstawa prawna:

 

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591).

 

Przed nami kolejny rok szkolny, w którym do naszych przedszkoli przybędą nowe dzieci i ich rodzice. Jak postępować, by nauczyciele i rodzice harmonijnie ze sobą współpracowali? Zgodna współpraca pomiędzy nimi sprawia, że dziecko chętnie uczęszcza do przedszkola. Nauczyciele i rodzice powinni być dla siebie sprzymierzeńcami dążącymi do stworzenia jak najlepszych warunków rozwoju dla maluchów. Ich współdziałanie musi opierać się na wzajemnym szacunku oraz świadomości, jak ważną funkcję spełniają w życiu dziecka. Obie strony powinny być dla siebie partnerami, którzy darzą się zaufaniem i życzliwością. Najlepszą i najprostszą drogą ku temu jest okazywanie troski o rozwój przedszkolaka. Chęć udzielenia pomocy przez wychowawcę wzbudza zaufanie rodziców – wówczas zdecydowanie łatwiej jest nawiązać współpracę.

 

Nikogo nie trzeba przekonywać, że przedszkole i rodzina to dwa środowiska, które odgrywają istotną rolę w życiu dziecka i w szczególny sposób oddziałują na nie. Właściwe i pełne współdziałanie przedszkola z rodzicami prowadzi do zintegrowania działań dydaktyczno-wychowawczych zarówno w przedszkolu, jak i domu rodzinnym. Obecnie trudno sobie wyobrazić przedszkola, które realizowałyby zadania dydaktyczno-wychowawcze bez współpracy z rodzicami. Nauczyciele do realizacji wielu z nich potrzebują współpartnerów, czyli rodziców wychowanków. Prawidłowo zorganizowana współpraca przedszkola z rodzicami stanowi jeden z istotniejszych czynników osiągania przez placówkę dobrych wyników w pracy opiekuńczej i wychowawczo-dydaktycznej oraz przyczynia się do niwelowania wielu problemów w domu. Cele pracy pedagogicznej w przedszkolu i domu rodzinnym powinny być wspólne i wzajemnie się uzupełniać, bo tylko wtedy istnieje szansa na uformowanie mądrego i wrażliwego człowieka. Sposób organizowania współpracy, jej charakter i udział rodziców w życiu przedszkola zależy przede wszystkim od środowiska, w którym placówka funkcjonuje. Przywołane środowisko i jego potrzeby wyznaczają najkorzystniejsze kierunki działań przedszkola. Współpraca z rodzicami wynika z celów, którym służy przedszkole – regulują je przepisy Ustawy o systemie oświaty. Nadrzędnym zadaniem przedszkola jest wspomaganie rodziny w jej funkcji wychowawczej. Ścisła współpraca z rodzicami wynika również z zadań określonych w § 3 ust. 2