Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: SIERPIEŃ 2014


Zmiany w podstawie programowej wychowania przedszkolnego


Opracował: Marcin Majchrzak, prawnik, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie


Podstawa prawna:


  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2014 poz. 803),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 263),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1207 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2009 r. Nr 200 poz. 1537 ze zm.).


Znajomość co najmniej jednego języka obcego jest dziś czymś niemal oczywistym. W efekcie do nauki przystępują coraz młodsze dzieci, w myśl zasady, że im wcześniej zostanie ona rozpoczęta, tym lepiej.


Przedszkola oferują obecnie zajęcia z języków obcych w ramach zajęć dodatkowych bądź też dodatkowo płatnych, wykraczających poza ofertę statutową placówek. Zgodnie z danymi SIO jedynie ok. 34 proc. przedszkolaków uczy się języka obcego, a ok. 94 proc. z nich uczy się języka angielskiego. Nie wszystkie dzieci mają zatem możliwość chociażby wstępnego zapoznania się z językiem obcym przed rozpoczęciem nauki w szkole podstawowej – co może skutkować tzw. gorszym startem w przyszłość w porównaniu z ich rówieśnikami.


Zakres zmian


Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół wprowadza nowe brzmienie załącznika nr 1, regulującego zakres przedszkolnej podstawy programowej. Z jego nazwy usunięto odniesienie do oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych, ponieważ 1 września 2016 r. zostaną one przekształcone w przedszkola wchodzące w skład zespołów szkolno-przedszkolnych. Do tego czasu jednak przepisy przejściowe – § 3 ww. Rozporządzenia – zakładają stosowanie do oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych podstawy programowej w nowym kształcie.


Dodatkowo, zgodnie z nowo dodanym § 2a – obowiązującym od 1 września 2014 r. – podstawę programową wychowania przedszkolnego dla przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego należy stosować także do prowadzenia wychowania przedszkolnego w ośrodkach umożliwiających dzieciom z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego.


Zmieniony wstęp załącznika określającego cele wychowania przedszkolnego zachował dotychczasowe brzmienie, ale został on uzupełniony o dwa nowe punkty – 11 i 12. Do celów wychowania przedszkolnego będzie należeć także: „przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym poprzez rozbudzanie ich świadomości językowej i wrażliwości kulturowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języków obcych na dalszych etapach edukacyjnych, a w przypadku dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym – rozwijanie świadomości istnienia odmienności językowej i kulturowej” – pkt 11, a „w przedszkolach umożliwiających dzieciom należącym do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, o których mowa w Ustawie o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym