OPUBLIKOWANO: SIERPIEŃ 2014
Przepisy, które powinien znać nauczyciel – cz. 4
Opracował: Marcin Majchrzak, prawnik, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
- Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r. poz. 811),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz.U. z 2012 r. poz. 184),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz.U. z 2012 r. poz. 7),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 marca 2012 r. w sprawie warunków wynagradzania egzaminatorów za udział w przeprowadzaniu sprawdzianu i egzaminów oraz nauczycieli akademickich za udział w przeprowadzaniu części ustnej egzaminu maturalnego (Dz.U. z 2012 r. poz. 334 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania egzaminatorów za udział w przeprowadzaniu sprawdzianu i egzaminów oraz nauczycieli akademickich za udział w przeprowadzaniu części ustnej egzaminu maturalnego (Dz.U. z 2014 r. poz. 378),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 16 grudnia 2005 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko kuratora oświaty oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz.U. z 2005 r. Nr 253 poz. 2129),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2009 r. Nr 168 poz. 1324 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 maja 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2013 r. poz. 560).
Nauczyciele, jako osoby zatrudnione w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych, są pracownikami systemu oświaty. W artykułach „Przepisy, które powinien znać nauczyciel” (cz. 1–3) znalazł się przegląd części przepisów prawa oświatowego, które nauczyciel, jako pracownik systemu oświaty, powinien znać, by móc zgodnie z prawem realizować zadania spoczywające na zatrudniającej go jednostce systemu oświaty. Poniżej znajduje się omówienie dalszej części tych przepisów.
Podstawa programowa kształcenia w zawodach
W art. 22 ust. 2 pkt 2a Ustawy o systemie oświaty zawarte zostało upoważnienie do wydania rozporządzenia określającego podstawy programowe kształcenia w zawodach. Rozporządzenie z dnia 7 lutego 2012 r. określa podstawę programową kształcenia w zawodach, które zostały wpisane do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego. Klasyfikacja ta została z kolei określona w Rozporządzeniu z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego. Znajomość tych przepisów będzie szczególnie istotna dla nauczycieli prowadzących zajęcia w zasadniczych szkołach zawodowych, technikach oraz szkołach policealnych. Podstawa programowa została przedstawiona w załączniku do Rozporządzenia i składa się z trzech głównych części:
- część I wskazuje ogólne cele i zadania kształcenia zawodowego, ponadto zawiera tabelę z wykazem kwalifikacji wraz z ich powiązaniami z zawodami i efektami kształcenia,
- część II określa:
- efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów,
- efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz
- efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach;
- część III, na którą składa się opis kształcenia w poszczególnych zawodach, zawiera:
- nazwy i symbole cyfrowe zawodów, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego,
- cele kształcenia w zawodach,
- nazwy kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach,
- warunki realizacji kształcenia w zawodach,
- minimalną liczbę godzin kształcenia zawodowego oraz
- możliwości uzyskania dodatkowych kwalifikacji w zawodach w ramach obszaru kształcenia określonego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.
Warunki wynagradzania egzaminatorów za udział w przeprowadzaniu sprawdzianu i egzaminów


