W wyścigu ku niezwykłości, czyli o placówce wyjątkowej. Część I – budynek przedszkola
Opracowała: Anna Stróżyk, pedagog, specjalizacja edukacja elementarna i terapia pedagogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny, trener grupy edukacyjnej
Przedszkole jest dla najmłodszych miejscem nie tylko zdobywania wiedzy, ale też pierwszych samodzielnych kontaktów z rówieśnikami. Ma – zarówno dla dzieci, jak i ich rodziców – kluczowe znaczenie wychowawcze, a dla kadry zarządzającej stanowi źródło wielu pytań. Niezależnie od tego, czy prowadzi się placówkę publiczną czy niepubliczną, należy pomyśleć o czynnikach wyróżniających ją na tle innych przedszkoli. Pomimo społecznego charakteru instytucji oświatowych między nimi również pojawia się naturalna tendencja do konkurowania z sobą. Czy przedszkole niepubliczne musi inwestować w elementy, które będą odróżniać je od innych placówek? W niniejszym artykule zostaną omówione te aspekty działań zmierzających do wzmocnienia wyjątkowości przedszkola, które są związane z jego budynkiem. Istota oferty metodycznej oraz odpowiedni dobór kapitału ludzkiego będą natomiast opracowane szczegółowo w kolejnej części.
Pierwsze wrażenie jest najważniejsze
Należy pamiętać, że zarówno inni ludzie, jak i przedmioty wywierają na nas pewne wrażenia, przyczyniając się do występowania rozmaitych doznań i odczuć. To właśnie pierwsze wrażenie w połączeniu z gustem danej osoby jest odpowiedzialne za podejmowane przez nią decyzje. Podobnie ma się rzecz w przypadku pierwszej reakcji, jaką wywoła u rodziców budynek przedszkola. Oczywiście placówki wymagające remontu także są przez nich wybierane. Dzieje się tak z wielu powodów, np. gdy dla rodziców malucha ważniejsze są takie czynniki, jak względy ekonomiczne (brak opłat za przedszkole) lub edukacyjne (dobra kadra pedagogiczna). W przypadku dużej konkurencji na rynku usług edukacyjnych nie wolno jednak pomijać także wizualnych aspektów, związanych z wyglądem placówki.
Przykład


