Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: MAJ 2015

 

Podstawa programowa a wybór programu wychowania przedszkolnego

 

 

Opracowała: Aida Piskorz, doktor nauk humanistycznych, dyrektor przedszkola publicznego, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli, autorka publikacji o tematyce oświatowej; Elżbieta Bukowiecka-Górny, dyrektor przedszkola, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli, społeczny kurator sądu rodzinnego i nieletnich

 

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r. poz. 811).

 

Lata przedszkolne to okres intensywnego rozwoju umysłowego, fizycznego i emocjonalnego dziecka, dlatego organizowany w przedszkolu proces wspomagania rozwoju i uczenia się dopasowany jest do jego indywidualnych, rzeczywistych możliwości i potrzeb rozwojowych. Czuwanie nad przebiegiem tego procesu jest jednym z głównych zadań przedszkola. Prawidłowa stymulacja rozwoju przedszkolaka wiąże się z odpowiednim przygotowaniem do podjęcia edukacji szkolnej. Sposób, w jaki przedszkole powinno przygotować dziecko do podjęcia nauki w szkole, został opisany w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Obowiązkiem nauczycieli wychowania przedszkolnego jest zatem doskonała znajomość programu wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej.

 

W podstawie programowej wychowania przedszkolnego został przedstawiony proces wspomagania rozwoju i edukacji dzieci w odniesieniu do opiekuńczych, wychowawczych i kształcących funkcji przedszkola, zapewniających im możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do potrzeb rozwojowych. Aby osiągnąć cele wychowania przedszkolnego, należy wspomagać rozwój, wychowywać i kształcić dzieci w określonych 17 obszarach, uwzględniając zalecane warunki i sposoby realizacji podstawy programowej. Każdy obszar zawiera zakres umiejętności i wiadomości, którymi dziecko powinno się wykazać pod koniec edukacji przedszkolnej. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego jest dokumentem skierowanym do specjalistów wychowania przedszkolnego, którzy będą konstruowali programy własne (autorskie) lub je wybierali, a później realizowali w placówkach wychowania przedszkolnego.

 

Natomiast program wychowania przedszkolnego jest zbiorem: