Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: LIPIEC 2014


Szczególne przypadki zwolnienia ucznia z realizacji projektu edukacyjnego


Opracowała: Małgorzata Celuch, nauczycielka, przez kilka lat na stanowisku wicedyrektora szkoły


Postawa prawna:


  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. z 2007 r. Nr 83 poz. 562 ze zm.).


Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych wprowadziło obowiązek realizacji projektu edukacyjnego dla uczniów gimnazjum. Wprowadzenie tego obowiązku wynikało z nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego, która wskazuje na konieczność wykorzystywania przez nauczycieli w procesie kształcenia różnorodnych metod aktywizujących, w tym metody projektu edukacyjnego. Metoda ta jest coraz powszechniej stosowana w szkołach jako sprzyjająca współdziałaniu zespołowemu i osiąganiu bardzo dobrych efektów uczenia się. Zmiany w przepisach dotyczących celów nauczania i we wskazanych najważniejszych umiejętnościach, jakie powinien posiadać uczeń kończący gimnazjum, zmierzają w kierunku kształtowania takich umiejętności, jak komunikowanie się, wyszukiwanie, selekcjonowanie informacji, praca zespołowa, wykorzystywanie posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywanie problemów.