Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

 

Sposoby wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w pracy z uczniem

 

Opracowała: Małgorzata Celuch, nauczycielka, przez kilka lat na stanowisku wicedyrektora szkoły

 

Rozwój technologii, nowe formy komunikowania się, zdobywania wiedzy sprawiają, że młodzież XXI wieku nie poszukuje już informacji w bibliotekach, ale w internecie. Dzięki temu nie znajduje już tylko tekstu, lecz także obraz i dźwięk, podane w sposób wygodny i ciekawy. Dlatego uczniowie nudzą się szybko, jeśli narzędziami pracy nauczyciela są tylko głos, podręcznik, kreda i tablica. Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych wynika z naturalnej potrzeby poszukiwania nowych rozwiązań w celu zwiększenia motywacji ucznia i skuteczności oddziaływania na niego. W nowoczesnej szkole powinno się stosować technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK), a także kształtować u uczniów umiejętności odpowiedzialnego i twórczego korzystania z internetu. TIK zwiększa skuteczność nauczania oraz pomaga nauczycielom w pracy poprzez wprowadzenie nowych form zdobywania wiedzy i jej przekazywania, sprawdzanie wiedzy i umiejętności uczniów, a także poprzez nowoczesne formy komunikacji.

 

Najczęściej TIK stosuje się, wprowadzając nowe treści podczas lekcji. Aby nie ograniczać się do korzystania z podręcznika, nauczyciele powinni korzystać z komputera i internetu. Mogą to robić na wiele sposobów:

 

  • uatrakcyjnianie lekcji poprzez przygotowane wcześniej prezentacje multimedialne, opracowane przy użyciu nowoczesnych technologii, programów komputerowych,
  • wspomaganie procesu wprowadzania nowych treści, o wysokim stopniu trudności, poprzez filmy edukacyjne, prezentacje, aby uczniom łatwiej było zrozumieć i zapamiętać nowe wiadomości,
  • wykorzystywanie różnorodnych form sprawdzania wiedzy, poprzez np. stosowanie testów, sprawdzianów w formie elektronicznej,
  • wspomaganie nauczania poprzez podanie uczniom stron internetowych, na których mogą utrwalić lub poszerzyć swoją wiedzę z tematyki poznanej na lekcji,
  • wymiana doświadczeń między nauczycielami poprzez platformy nauczycielskie, portale edukacyjne,
  • usprawnienie procesu informowania rodziców o postępach uczniów w nauce oraz komunikacji rodziców z nauczycielami poprzez używanie internetu.

 

Stosowanie TIK w praktyce

 

W praktyce nauczyciele niezbyt często wykorzystują TIK w swej pracy. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest kilka.

 

Przyczyna pierwsza