Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 11 PAŹDZIERNIKA 2019 Obowiązki dyrektora kończącego kadencję Opracowała: Małgorzata Celuch, nauczycielka matematyki i informatyki, wicedyrektorka w zespole szkół; zaktualizował: Marcin Majchrzak, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.). Zmiana dyrektora szkoły to trudny czas dla wszystkich pracowników placówki, ale przede wszystkim dla ustępującego z pełnionego stanowiska dyrektora. Często jest to skutek przegranego konkursu, w następstwie którego niemożliwe jest dalsze sprawowania tej funkcji. Dopełnienie obowiązków wynikających z oddania stanowiska i wykonanie wszystkich związanych z tym zadań jest więc często obciążone dużym ładunkiem emocji. Przekazanie szkoły przez dyrektora ustępującego ze stanowiska nowemu dyrektorowi to zadanie ważne i konieczne, choć trudne, gdyż wymaga dobrej woli obu stron. Wiąże się ponadto z ogromną odpowiedzialnością i lękiem przed jakimkolwiek zaniedbaniem lub błędem w tym zakresie. Podobnie przejęcie szkoły jest równie trudnym przedsięwzięciem dla osoby przyjmującej stanowisko dyrektora. Zaniedbania na tym etapie mogą mieć poważne i długotrwałe skutki dla nowego dyrektora, dlatego powinien on zadbać, aby wszystkie ustalenia miały formę pisemną z podpisem ustępującego dyrektora. Zadanie przekazania szkoły może rodzić trudności także z tego powodu, że w przepisach oświatowych nie znalazły się uregulowania dotyczące sposobów postępowania w tej sytuacji. Należy więc zapoznać się z wytycznymi organu prowadzącego i przeprowadzić przekazanie szkoły na podstawie wydawanych przez organ procedur. Przeprowadzenie inwentaryzacji Do najważniejszych zadań ustępującego dyrektora należy wydanie zarządzenia o przeprowadzeniu inwentaryzacji wraz z powołaniem komisji inwentaryzacyjnej oraz zespołu spisowego, w celu dokonania spisu z natury. W pracach związanych z inwentaryzacją może uczestniczyć dyrektor przejmujący szkołę lub przedstawiciel organu prowadzącego. Po zakończeniu prac dyrektor przekazujący szkołę powinien sporządzić protokół zdawczo- odbiorczy składników majątku według wzoru otrzymanego od organu prowadzącego. Ważne! Należy pamiętać, aby do protokołu dołączyć arkusze spisowe oraz ewentualny protokół rozbieżności w formie załączników. Załącznikiem powinien być także wykaz dokumentacji szkolnej: przebiegu nauczania, kancelaryjnej, technicznej, kadrowej, księgowej, związanej z organizacją pracy szkoły, archiwalnej. Dotyczy to także dokumentacji w formie elektronicznej, co wiąże się z przekazaniem loginów i haseł. Dyrektor ustępujący ze stanowiska powinien udostępnić następcy wszystkie dokumenty obowiązujące w szkole, co wynika z zapisów Ustawy Prawo oświatowe, zgodnie z którymi dyrektor zobowiązany jest do zapewnienia prawidłowej pracy placówki, a przekazanie dokumentów jest z tym ściśle związane. Dostęp do danych dotyczących funkcjonowania szkoły i przekazanie kluczy W dniu rozpoczęcia pracy nowy dyrektor musi mieć zapewniony dostęp do wszystkich danych dotyczących funkcjonowania szkoły, aby zagwarantować ciągłość realizowania zadań statutowych. Wraz z przekazaniem nowemu dyrektorowi protokołów podpisanych przez członków komisji inwentaryzacyjnej, obu dyrektorów oraz księgowego, ustępujący dyrektor powinien przekazać także wszystkie komplety kluczy. Niezastosowanie się do tego może bardzo utrudnić nowemu dyrektorowi prawidłowe wywiązywanie się z obowiązków. Zmiana na stanowisku dyrektora – data Kadencja ustępującego dyrektora kończy się 31 sierpnia, a 1 września stanowisko obejmuje nowy dyrektor. Do tego dnia dyrektor przejmujący stanowisko powinien mieć udostępnione wszystkie dokumenty szkolne, aby mógł kontynuować kierowanie szkołą. Jeśli nie zaszła jakaś wyjątkowa sytuacja, wymuszająca zmianę dyrektora w trakcie roku szkolnego, zmiana na stanowisku dyrektora następuje 1 września kolejnego roku szkolnego. Oznacza to, że nowy dyrektor musi przejąć szkołę wraz z jej organizacją zaplanowaną przez poprzednika. Do 31 sierpnia wszelkie decyzje podejmuje poprzedni dyrektor – wręcza zwolnienia, odprawy, redukuje etaty, inicjuje różnorodne działania prowadzonej przez siebie placówki, angażuje ją w programy i projekty, a przede wszystkim przygotowuje organizację pracy szkoły za pomocą zatwierdzonego arkusza organizacyjnego. We wrześniu nowy dyrektor musi jedynie przygotować aneks do arkusza, jeśli po zakończeniu rekrutacji zachodzi taka potrzeba, bo np. otworzono mniej oddziałów, niż zakładano w arkuszu organizacyjnym, lub klasy są mniej liczne, co powoduje konieczność innych podziałów na grupy, bądź zaszły inne zmiany w stosunku do założeń zawartych w arkuszu. Jeśli więc z początkiem roku szkolnego zaistnieje sytuacja zmian kadrowych, 1 września umowy i aneksy umów z pracownikami podpisuje już nowy dyrektor. Kwestia działań długoterminowych Ustępujący dyrektor powinien zakończyć wszystkie sprawy, których domknięcie jest możliwe, np. zadania związane z nadzorem pedagogicznym, rocznym planem pracy szkoły czy własną koncepcją pracy placówki. Jednak w szkole podejmowane są działania długoterminowe, których nie należy przerywać wraz ze zmianą dyrektora i których ustępujący dyrektor nie ma możliwości zakończyć, np. wymiany międzynarodowe, udział nauczycieli i uczniów w programach i projektach unijnych itp. Nowy dyrektor w pierwszym roku pracy ma możliwość przyjrzenia się rozpoczętym przez poprzednika i trwającym działaniom szkoły, a następnie podejmuje decyzję, przy współudziale społeczności szkolnej, które z danych działań kontynuować, a z których zrezygnować.