Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: CZERWIEC 2014


Zakres postępowania administracyjnego dyrektora


Opracowała: Aneta Chamczyńska-Penkala, prawnik


Podstawa prawna:


  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 267 ze zm.).


Dyrektor w sprawach dotyczących placówki, którą kieruje, jest organem administracji publicznej i w sprawach ściśle wskazanych stosuje przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, w tym wydaje decyzje administracyjne. Zapisy Ustawy o systemie oświaty wskazują, że dyrektor wydaje decyzje administracyjne w następujących przypadkach:


  • wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej (art. 16 ust. 1 i 2), po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej),
  • odroczenia obowiązku szkolnego (art. 16 ust 4), po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej,
  • skreślenia ucznia z listy uczniów (art. 39 ust. 2), po uprzednim zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego,
  • odmowy przyznania uczniom indywidualnego programu lub toku nauki (art. 66) – na wniosek lub za zgodą rodziców albo pełnoletniego ucznia dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, może zezwolić uczniowi na indywidualny program lub tok nauki, wyznaczając nauczyciela – opiekuna (należy pamiętać, że tylko odmowa następuje w drodze decyzji administracyjnej).


Ogólne zasady obowiązujące w postępowaniu administracyjnym


Dyrektor jest zobowiązany do działania zgodnie z przepisami prawa. W podejmowaniu decyzji musi się kierować następującymi zasadami rządzącymi procedurą administracyjną:


  • zasadą praworządności, tj. podejmowania wszelkich czynności niezbędnych do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli,
  • prowadzić postępowanie w sposób budzący zaufanie jego uczestników do władzy publicznej,
  • zasadą należytego i wyczerpującego informowania stron o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania administracyjnego; dyrektor musi czuwać nad tym, aby strony i inne osoby uczestniczące w postępowaniu nie poniosły szkody z powodu nieznajomości prawa i w tym celu udzielać im niezbędnych wyjaśnień i wskazówek, np. dotyczących pouczenia o prawie do złożenia odwołania,
  • zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań,