Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela mianowanego odbywającego staż na stopień nauczyciela dyplomowanego (przykład) Dane osobowe (imię i nazwisko): Wykształcenie: Nazwa przedszkola: Rodzaj prowadzonych zajęć: Stopień awansu zawodowego: Wymiar stażu i termin jego odbywania: Wstęp Staż na stopień nauczyciela dyplomowanego rozpoczęłam ........................... r. Trwał on dwa lata i dziewięć miesięcy. Decyzję o podjęciu stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego podjęłam ze względu na potrzebę własnego systematycznego rozwoju. Działania podejmowane w okresie stażu wynikały z planu rozwoju zawodowego, zatwierdzonego przez dyrektora przedszkola w ................ r. Były one spójne z koncepcją pracy przedszkola oraz wymaganiami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2200). W poniższym sprawozdaniu opiszę podejmowane działania, dzięki którym pogłębiłam swoją wiedzę oraz udoskonaliłam pracę z dziećmi. Przedstawię również zrealizowane zadania, które przysłużyły się podniesieniu jakości pracy przedszkola (§ 8 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia), a także sposób doskonalenia przeze mnie wiedzy i umiejętności. W sprawozdaniu odniosę się też kolejno do spełnienia niezbędnych wymagań zawartych w przywołanym Rozporządzeniu. Część właściwa W okresie odbywania stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego uzyskałam pozytywne efekty w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej na skutek wdrożenia działań, które udoskonaliły moją pracę z dziećmi oraz podniosły jej jakość (§ 8 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia). 1. Opracowałam, wdrożyłam i dokonałam ewaluacji autorskiego programu adaptacyjnego dla dzieci trzyletnich i ich rodziców pt. ................................................................................. Podczas realizacji programu zorganizowałam dni adaptacyjne dla dzieci rozpoczynających edukację przedszkolną oraz ich rodziców. Zaprezentowałam rodzicom opracowaną we współpracy z dyrektorem broszurkę Mamo, tato – twoje dziecko idzie do przedszkola. Elementy autorskiego programu są wykorzystywane co roku podczas organizacji dni otwartych i adaptacyjnych. Od początku roku szkolnego prowadziłam tablicę informacyjną dla rodziców nowych dzieci. Za jej pośrednictwem dostarczałam istotne wiadomości na temat adaptacji dziecka do rzeczywistości przedszkolnej. Na tablicy umieszczałam ważne informacje potrzebach dzieci oraz zdjęcia maluchów z różnych przedszkolnych wydarzeń. Prowadziłam również kronikę „Z życia maluchów”. Zrealizowałam zajęcia integracyjne dla rodziców i ich dzieci podczas dni otwartych. 2. Od trzech lat prowadzę zajęcia, wykorzystując odimienną metodę nauki czytania dr Ireny Majchrzak. Wdrażając metodę, zrealizowałam następujące etapy: inicjacja, ściana pełna liter, prezentacja alfabetu, targ liter, do których wykonałam przy pomocy rodziców pomoce dydaktyczne. Dokonałam również ewaluacji podejmowanych działań w zakresie realizacji odimiennej nauki czytania. Ewaluacja wykazała, że wszystkie dzieci rozpoznają swoje imię i imiona rodziców na wizytówkach, a co najważniejsze – nie mają trudności z rozpoznaniem poszczególnych liter swojego imienia oraz z artykulacją kolejnych głosek w prostych wyrazach. Planuję kontynuację wykorzystywania tej metody w dalszej pracy z dziećmi. 3. Systematycznie uczestniczyłam w pracach zespołu rady pedagogicznej. Jako lider zespołu współtworzyłam dokumentację przedszkolną, m.in. wzór miesięcznego planu pracy, zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego i zalecanymi warunkami jej realizacji, a także ramowy rozkład dnia, który został dostosowany do potrzeb dzieci. Wraz z członkami zespołu ds. ewaluacji opracowałam raport z ewaluacji wewnętrznej, sprawdzającej realizację i przestrzeganie norm społecznych. Przygotowałam również szereg własnych narzędzi diagnozujących potrzeby rozwojowe dzieci. W dalszej pracy zamierzam nadal być aktywnym członkiem rady pedagogicznej. 4. Ukończyłam kurs kwalifikacyjny z zakresu tańca współczesnego w 20............ r. Uzyskane kwalifikacje okazały się pomocne w rozwijaniu talentów i zainteresowań dzieci. Od września bieżącego roku szkolnego prowadzę zajęcia taneczne dla dzieci w przedszkolu. 5. Ukończyłam kurs doskonalący z zakresu edukacji ekologicznej dzieci, dzięki któremu podjęłam systematyczną współpracę z nadleśnictwem. W jej ramach realizowałam zadania związane z przyrodą i ekologią. Zadanie to nie zostało ujęte w planie rozwoju zawodowego. Ewaluacja działań podejmowanych we współpracy z nadleśnictwem wykazuje, że dzieci zdobywają wiedzę na temat ochrony przyrody, a przedszkole jest postrzegane jako placówka dbająca o przyrodę. Paragraf 8 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia zobowiązuje nauczyciela mianowanego do wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej, co spełniam w codziennej pracy. 1. Zdobyłam wiedzę i nowe doświadczenia w zakresie zastosowania w pracy technologii komputerowej i komunikacyjnej na kursie informatycznym dla nauczycieli. Nauczyłam się dzięki temu prowadzić stronę internetową przedszkola, poprzez którą promuję i prezentuję swoją placówkę w środowisku. 2. Jestem redaktorką przedszkolnego biuletynu ......................................................., w którym umieszczam informacje dotyczące rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym oraz z ważnych wydarzeń z życia przedszkola. Biuletyn skierowany jest do rodziców, nauczycieli i dzieci. Do publikacji opracowałam szatę graficzną, stosując programy: Paint, Net Adobe Acrobat i HP Director. W przyszłości nadal będę redagowała i wydawała biuletyn przedszkolny. 3. Na co dzień korzystam z poczty elektronicznej, za pomocą której wymieniam informacje z innymi członkami rady pedagogicznej i rodzicami. Korzystanie ze zbiorów internetu jest dla mnie formą samokształcenia i zdobywania wielu cennych informacji. Ze strony internetowej ................................................................... dowiedziałam się o ogólnopolskim konkursie plastycznym pt. ..................................................... Do uczestnictwa w nim udało mi się zachęcić dzieci i ich rodziców. Zgodnie z § 8 ust. 3 pkt 2 Rozporządzenia nauczyciel mianowany ubiegający się o stopień nauczyciela dyplomowanego jest zobowiązany do wykazania się umiejętnością dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami – w szczególności nauczycielami stażystami i kontraktowymi – m.in. poprzez prowadzenie dla nich zajęć otwartych w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego. 1. Prowadziłam szkoleniowe zebranie rady pedagogicznej w ramach wewnątrzprzedszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli. Przygotowałam i wygłosiłam referat na temat odimiennej nauki czytania według Ireny Majchrzak na szkoleniowej radzie pedagogicznej. We współpracy z nauczycielką ....................................................... przygotowałam i przeprowadziłam radę szkoleniowo-warsztatową pt. „Formy i metody relaksacji w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym”. 2. W 20.......... r. byłam opiekunem stażu nauczyciela stażysty. W związku z tym spełniłam wszystkie zadania, które powinien zrealizować opiekun stażu. Nauczycielka po ukończeniu stażu zdobyła stopień nauczyciela kontraktowego (§ 8 ust. 3 pkt 4 lit. b). 3. Prowadziłam też zajęcia otwarte dla innych nauczycieli: (wymienić niektóre z nich) 4. Opracowywałam i udostępniałam scenariusze (np. ..............................................................) i publikacje (np. ................................................................................) innym nauczycielom. Publikowałam je na łamach czasopism z zakresu wychowania przedszkolnego oraz na portalu edukacyjnym www.literka.pl. Część materiałów przekazałam bibliotece przedszkolnej. Planuję kontynuowanie publikacji opracowanych przeze mnie materiałów na łamach czasopism i portali edukacyjnych oraz na stronie internetowej przedszkola. Według § 8 ust. 3 pkt 4 lit. a Rozporządzenia nauczyciel ubiegający się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego powinien opracować i wdrożyć program działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z oświatą, powiązanych ze specyfiką przedszkola, w szczególności na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 1. Opracowałam i wdrożyłam autorski program pt. „Rozwijamy zainteresowania czytelnicze dziecka w wieku przedszkolnym”. Wiedzę i umiejętności potrzebne do opracowania programu zdobyłam, doskonaląc swoją wiedzę poprzez uczestnictwo w wielu kursach i szkoleniach. Podczas stażu ukończyłam kurs „Jak napisać autorski program edukacyjny?” oraz szkolenie z zabaw logorytmicznych w pracy z małym dzieckiem. W ramach realizacji programu nawiązałam współpracę z miejską biblioteką publiczną oraz opracowałam scenariusze zajęć, które stanowią załącznik do programu i są dostępne dla innych nauczycieli w miejskiej bibliotece. Ponadto zrealizowałam wymagania określone w § 8 ust. 3 pkt 3 Rozporządzenia, tj. poszerzyłam zakres działań przedszkola, w szczególności dotyczących realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych. 1. We współpracy z nauczycielką .................................................. opracowałam i wdrożyłam projekt edukacyjny wspierający zdolności teatralne dzieci pt. „Zabawy dramowe z dziećmi w wieku przedszkolnym”. W ramach realizacji programu nawiązałam współpracę z miejskim domem kultury, w którym cyklicznie odbywały się warsztaty teatralne prowadzone przez instruktora. Dzieci biorące udział w projekcie są odważniejsze, chętnie występują w przedstawieniach realizowanych w przedszkolu. 2. Prowadziłam zajęcia otwarte dla rodziców. 3. Przez cały okres odbywanego stażu współorganizowałam uroczystości przedszkolne o charakterze rodzinnym – Dzień Mamy, Dzień Taty, Dzień Babci i Dziadka. Zacieśniły one zakres współpracy przedszkola z rodzinami wychowanków. 4. Przygotowywałam wystawy prac plastycznych dzieci na terenie przedszkola oraz w miejskim domu kultury. Tym samym działalność twórcza dzieci była dostępna w szerszym środowisku społecznym. 5. Wspólnie z innymi nauczycielkami organizowałam coroczne festyny rodzinne. We współpracy z nauczycielką grupy sześciolatków opracowałam scenariusze przebiegu festynu. Byłam odpowiedzialna za plenerowe wystawy prac plastycznych dzieci oraz pomagałam w przygotowaniu dekoracji ogrodu przedszkolnego i sal przedszkolnych na festyn. Imprezy rodzinne przyczyniają się do integracji środowiska rodzinnego z przedszkolem oraz promują przedszkole w środowisku. 6. Wraz z wychowankami uczestniczyłam w ogólnopolskich i lokalnych akcjach charytatywnych. Zainicjowałam coroczną zbiórkę monet na rzecz Towarzystwa „Nasz Dom” i akcji Góra Grosza. Zachęcałam rodziców do współpracy w tym zakresie. Na terenie przedszkola przeprowadziłam wspólnie z koleżankami akcję zbiórki plastikowych nakrętek dla naszego byłego wychowanka ........................................................... Działania te rozwijają dziecięcą wrażliwość oraz uczą empatii w stosunku do drugiego człowieka. Planuję ponownie wziąć udział w tych przedsięwzięciach i włączyć się w kolejne. Zakończenie Staż na stopień nauczyciela dyplomowanego udało mi się odbyć w zamierzonym czasie. Zrealizowałam wszystkie zadania, a także podjęłam inne działania wykraczające poza plan rozwoju zawodowego, które pojawiły się w trakcie trwania stażu. Odbyty staż utwierdził mnie w przekonaniu, że podjęta 20 lat temu praca w zawodzie nauczyciela przedszkola jest moją pasją i właściwym wyborem życiowym. Zamierzam kontynuować większość realizowanych działań, ponieważ spełniają one oczekiwania i wymagania zarówno wychowanków, jak i ich rodziców, a także są zgodne z planem rozwoju przedszkola na kolejne lata. (data) (podpis nauczyciela)