OPUBLIKOWANO: CZERWIEC 2014
Przepisy, które powinien znać nauczyciel – cz. 2
Opracował: Marcin Majchrzak, prawnik, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 191),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych (Dz.U. z 1992 r. Nr 36 poz. 155 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 marca 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz.U. z 2014 r. poz. 478),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 263),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2011 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego (Dz.U. z 2011 r. Nr 175 poz. 1042),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz.U. z 2010 r. Nr 161 poz. 1080 ze zm.).
Nauczyciele, jako osoby zatrudnione w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych, są pracownikami systemu oświaty. W artykule pt. „Przepisy, które powinien znać nauczyciel – cz. 1” znalazł się przegląd pierwszej części przepisów prawa oświatowego, które nauczyciel jako pracownik systemu oświaty powinien znać, by móc zgodnie z prawem realizować zadania spoczywające na zatrudniającej go jednostce systemu oświaty. Poniżej znajduje się omówienie dalszej części tych przepisów.
Nauczanie religii
Podstawowe regulacje dotyczące zasad nauczania religii znajdują się w Ustawie o systemie oświaty. Zgodnie z art. 12 ust. 1 uso., publiczne przedszkola, szkoły podstawowe i gimnazja organizują naukę religii na życzenie rodziców, publiczne szkoły ponadgimnazjalne na życzenie bądź rodziców, bądź samych uczniów. Natomiast po osiągnięciu pełnoletniości o pobieraniu nauki religii decydują uczniowie. Ważniejszy jest jednak przepis art. 12 ust. 2 uso., zawierający ustawowe upoważnienie do wydania rozporządzenia określającego warunki i sposób organizowania przez szkoły nauczania religii. Na jego podstawie zostało wydane Rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Rozporządzenie to nie tylko określa zasady nauczania religii w przedszkolach i szkołach bądź punktach katechetycznych, ale także podaje, kiedy możliwe jest zorganizowanie dla uczniów lekcji etyki. W Rozporządzeniu zawarto także podstawowe regulacje dotyczące zasad zatrudniania nauczycieli religii, katechetów przedszkolnych oraz szkolnych. Należy pamiętać, że w myśl § 5 ust. 4 tego Rozporządzenia nauczycieli religii zatrudnia się zgodnie z Kartą nauczyciela.
Omawiając zagadnienie nauczania religii w przedszkolach i szkołach, nie sposób nie wspomnieć o podpisanym w marcu przez minister edukacji narodowej rozporządzeniu zmieniającym powyżej wskazane rozporządzenie w sprawie warunków organizowania nauki religii w szkołach. Główną przyczyną planowanej zmiany jest konieczność wykonania przez Rzeczpospolitą Polską Wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu z dnia 15 czerwca 2010 r. w sprawie Grzelak przeciwko Polsce


