Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 4 STYCZNIA 2018

 

Dziennik zajęć w przedszkolu

 

Opracowała: Elżbieta Bukowiecka-Górny, dyrektor przedszkola, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli, społeczny kurator sądu rodzinnego i nieletnich

 

Podstawa prawna:

 

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r. poz. 1646),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2017 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz.U. z 2017 r. poz. 170 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356).

 

  

W niniejszym artykule przedstawiamy zasady prowadzenia podstawowych dokumentów przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej w przedszkolach niepublicznych. Podstawowym dokumentem przebiegu pracy wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi w danym roku szkolnym jest dziennik zajęć przedszkola. Do jego prowadzenia zobowiązuje  Rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.

 

W przedszkolu niepublicznym dokumentacja przebiegu nauczania powinna być prowadzona zgodnie z zapisami zawartymi w jego statucie i przechowywana zgodnie z przepisami zawartymi w jednolitym rzeczowym wykazie akt tego przedszkola, który jest integralną częścią instrukcji kancelaryjnej, tj. przez 10 lat. Uzasadnieniem potrzeby prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania podobnej jak w przedszkolu publicznym jest wymóg potwierdzania odbycia zajęć przez nauczycieli, co umożliwi sprawdzenie realizacji podstawy programowej np. przez kuratorium oświaty, wymóg potwierdzenia obecności dzieci na zajęciach, a tym samym sprawowania nad nimi opieki, jak i dokumentowania ich pobytu ze względu na finansowanie i dotowanie działalności placówki ze środków publicznych.

 

Przedszkola niepubliczne, podobnie jak placówki publiczne, powinny prowadzić następującą dokumentację przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej:

 

  • dla każdego oddziału dziennik zajęć przedszkola, w którym dokumentuje się przebieg pracy wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi w danym roku szkolnym,
  • dzienniki zajęć specjalistycznych, dydaktyczno-wyrównawczych oraz innych zajęć, w których dokumentuje się przebieg nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej, który nie jest wpisywany do dziennika zajęć przedszkola,
  • dziennik zajęć pedagoga, psychologa lub logopedy (jeśli przedszkole zatrudnia tych specjalistów),
  • indywidualną teczkę dla dziecka objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
  • plany miesięcznej pracy wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi,
  • prowadzone obserwacje pedagogiczne rozwoju dzieci,
  • informacje o gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej wraz z dokumentacją diagnozy rozwoju.

 

Dokumentacja ta powinna być prowadzona w oparciu o przepisy Rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.

 

W § 2 ww. Rozporządzenia określono, że do dziennika zajęć przedszkola należy wpisywać:

 

  • nazwiska i imiona dzieci w porządku alfabetycznym,
  • daty i miejsca urodzenia dzieci,
  • nazwiska i imiona rodziców (prawnych opiekunów) oraz adresy ich zamieszkania, jeżeli są różne od adresu zamieszkania dziecka,
  • adresy poczty elektronicznej rodziców i numery ich telefonów, jeżeli je posiadają,
  • tematy przeprowadzonych zajęć,
  • godziny przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola.

 

Określono ponadto, że w dzienniku zajęć nauczyciele odnotowują obecność dzieci na poszczególnych godzinach zajęć w danym dniu oraz zapisują tematy zrealizowanych zajęć. Przeprowadzone zajęcia powinni potwierdzać swoim podpisem. Wspomniane Rozporządzenie nie zawiera konkretnych wskazówek, w jaki sposób nauczyciel powinien rejestrować przeprowadzone z dziećmi zajęcia.