OPUBLIKOWANO: 4 STYCZNIA 2018
Dziennik zajęć w przedszkolu
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r. poz. 1646),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2017 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz.U. z 2017 r. poz. 170 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356).
W niniejszym artykule przedstawiamy zasady prowadzenia podstawowych dokumentów przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej w przedszkolach niepublicznych. Podstawowym dokumentem przebiegu pracy wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi w danym roku szkolnym jest dziennik zajęć przedszkola. Do jego prowadzenia zobowiązuje Rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.
W przedszkolu niepublicznym dokumentacja przebiegu nauczania powinna być prowadzona zgodnie z zapisami zawartymi w jego statucie i przechowywana zgodnie z przepisami zawartymi w jednolitym rzeczowym wykazie akt tego przedszkola, który jest integralną częścią instrukcji kancelaryjnej, tj. przez 10 lat. Uzasadnieniem potrzeby prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania podobnej jak w przedszkolu publicznym jest wymóg potwierdzania odbycia zajęć przez nauczycieli, co umożliwi sprawdzenie realizacji podstawy programowej np. przez kuratorium oświaty, wymóg potwierdzenia obecności dzieci na zajęciach, a tym samym sprawowania nad nimi opieki, jak i dokumentowania ich pobytu ze względu na finansowanie i dotowanie działalności placówki ze środków publicznych.
Przedszkola niepubliczne, podobnie jak placówki publiczne, powinny prowadzić następującą dokumentację przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej:
- dla każdego oddziału dziennik zajęć przedszkola, w którym dokumentuje się przebieg pracy wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi w danym roku szkolnym,
- dzienniki zajęć specjalistycznych, dydaktyczno-wyrównawczych oraz innych zajęć, w których dokumentuje się przebieg nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej, który nie jest wpisywany do dziennika zajęć przedszkola,
- dziennik zajęć pedagoga, psychologa lub logopedy (jeśli przedszkole zatrudnia tych specjalistów),
- indywidualną teczkę dla dziecka objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
- plany miesięcznej pracy wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi,
- prowadzone obserwacje pedagogiczne rozwoju dzieci,
- informacje o gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej wraz z dokumentacją diagnozy rozwoju.
Dokumentacja ta powinna być prowadzona w oparciu o przepisy Rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.
W § 2 ww. Rozporządzenia określono, że do dziennika zajęć przedszkola należy wpisywać:
- nazwiska i imiona dzieci w porządku alfabetycznym,
- daty i miejsca urodzenia dzieci,
- nazwiska i imiona rodziców (prawnych opiekunów) oraz adresy ich zamieszkania, jeżeli są różne od adresu zamieszkania dziecka,
- adresy poczty elektronicznej rodziców i numery ich telefonów, jeżeli je posiadają,
- tematy przeprowadzonych zajęć,
- godziny przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola.
Określono ponadto, że w dzienniku zajęć nauczyciele odnotowują obecność dzieci na poszczególnych godzinach zajęć w danym dniu oraz zapisują tematy zrealizowanych zajęć. Przeprowadzone zajęcia powinni potwierdzać swoim podpisem. Wspomniane Rozporządzenie nie zawiera konkretnych wskazówek, w jaki sposób nauczyciel powinien rejestrować przeprowadzone z dziećmi zajęcia.