OPUBLIKOWANO: MAJ 2014
ZAKTUALIZOWANO: 30 GRUDNIA 2017
Praktyki studenckie w przedszkolu niepublicznym
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1842 ze zm.),
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1189 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1575),
- Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2012 poz. 131).
Nieodłącznym elementem przygotowania studenta do zawodu nauczyciela jest odbycie praktyk w przedszkolu i/lub szkole. Punktem wyjścia staje się Rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli. Obecnie od przyszłego nauczyciela wymaga się odbycia co najmniej 150 godzin pozytywnie ocenionych praktyk pedagogicznych. To, w jaki sposób się one odbędą i czy będą miały sens, w dużej mierze zależy zarówno od podejścia samego praktykanta, jak i personelu konkretnej placówki. Jak więc zorganizować praktyki studenckie, by później nie narzekać podczas rozmów kwalifikacyjnych, że absolwenci studiów nie mają pojęcia, z czym wiąże się praca w przedszkolu?
Praktyki a prawo
Na podstawie wymagań zawartych w Rozporządzeniu w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela na uczelniach tworzy się program praktyk. Wytyczne te najczęściej są też zawarte w dzienniczkach praktyk oraz w skierowaniach i umowach, które student przedstawia w placówce, zgłaszając chęć odbycia w niej praktyk. Pierwszym obowiązkiem dyrektora jest więc zapoznanie się z wymaganiami, jakie stawiają przed studentem prawo oświatowe oraz uczelnia. Wszystkie kolejne są jego rozwinięciem.
Trzeba w tym miejscu podkreślić, że uczelnie mają dużą autonomię w ustalaniu przebiegu praktyk w związku z regulacjami Prawa o szkolnictwie wyższym, dlatego dyrektor musi każdorazowo wnikliwie zapoznać się z regulaminem praktyk, by wiedzieć, czego oczekuje od placówki i praktykanta konkretna uczelnia.
Cel praktyk
Bez względu na to, z jakim etapem edukacyjnym są związane praktyki, mają one pozwolić osobie uczącej się skonfrontować wiedzę teoretyczną z jej praktycznym wykorzystaniem. Ponadto praktykant ma okazję przekonać się, czy wybrana przez niego droga zawodowa rzeczywiście mu odpowiada. Przekładając to na realia edukacji przedszkolnej – przyszły nauczyciel podczas praktyk powinien dowiedzieć się jak najwięcej o tym, jak placówka funkcjonuje, oraz mieć możliwość sprawdzenia siebie w typowych zadaniach nauczyciela wychowania przedszkolnego. Trzeba pamiętać, że nauczyciel w przedszkolu zajmuje się nie tylko dydaktyką, ale również wychowaniem i opieką. Praktyka powinna pozwolić studentowi poznać wszystkie te obszary działania.
Cele zostaną osiągnięte jedynie wówczas, gdy przedszkole i praktykant potraktują zadanie poważnie. Nie chodzi tu o „odbębnienie” 150 godzin, ale o rzeczywiste przygotowanie się do przyszłej pracy.
Obowiązki dyrektora