Muzyka i ruch w żłobku
Opracowała: Katarzyna Hordziejewicz, pedagog, dyrektor prywatnego żłobka i przedszkola, dyrektor biura Stowarzyszenia Żłobków Niepublicznych ProRodzina, zastępca przewodniczącej Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia Przedszkoli Niepublicznych
Pierwsze dźwięki
Muzyka towarzyszy dziecku od samego początku. Maluch słyszy na długo przed urodzeniem. Mimo że dźwięki dobiegają do niego stłumione przez warstwę skóry i wód płodowych, potrafi już rozpoznawać melodie. Pierwszy dźwięk, jaki dochodzi do jeszcze niewykształconych uszu, to odgłos bicia serca matki. W okresie prenatalnym dziecko rozwija się w rytm tych uderzeń oraz dźwięków dochodzących do niego z otoczenia. Co więcej, maluch reaguje na nie i „tańczy”. Kiedy pojawia się donośny odgłos, nagłe wibracje lub mocne oświetlenie, reaguje zwiększoną ruchliwością.
Naukowcy twierdzą, że na preferencje muzyczne dziecka przed urodzeniem największy wpływ ma przyjemność odczuwana przez matkę. W trakcie słuchania ulubionej muzyki w jej organizmie wydzielają się endorfiny, które sprawiają, że również maluch doświadcza miłych doznań związanych ze słuchaniem konkretnego utworu muzycznego. Matka ma więc olbrzymi wpływ na kreowanie gustu muzycznego własnego dziecka. Należy jednak pamiętać, że istnieje jeden warunek: sama musi czuć przyjemność w trakcie słuchania muzyki. Jeżeli chce zaktywizować swojego malucha, powinna włączyć muzykę o żywszym tempie. Specjaliści polecają utwory barokowe, a więc takich kompozytorów jak Jan Sebastian Bach, Antonio Vivaldi czy Georg Philipp Telemann.
Rola muzyki w życiu dziecka
Na zajęcia muzyczne mogą uczęszczać już czteromiesięczne niemowlaki, choć wydawałoby się, że niewiele z tej nauki wynoszą. Bawią się, wiercą, płaczą, a w tym czasie osoba prowadząca zajęcia śpiewa, wystukuje proste rytmy, pokazuje płynne ruchy. Może to sprawiać wrażenie chaosu, jednak nie należy się tym zrażać. Nawet jeżeli maluch robi coś innego, jego słuch rejestruje każdą nutę. Starannie dobrane przez opiekuna dźwięki niejako mimochodem kształtują mózg i muzyczną wrażliwość dziecka na całe życie. Wpływają również na inteligencję emocjonalną i uczą wyrażania siebie lepiej niż zwykła zabawa w grupie.
Stosowanie muzyki w pracy z dziećmi:
- rozwija ich potencjalne możliwości słuchowe i muzyczne,
- rozwija procesy myślowe, pamięciowe,
- rozwija uwagę słuchową,
- zapewnia pełniejszy rozwój, kształtuje sferę uczuć, wyostrza wrażliwość,
- budzi potrzebę aktywności artystycznej,
- wywiera wpływ na wyobraźnię,
- otwiera dzieci na kontakty z szerszą grupą społeczną,


