Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 7 STYCZNIA 2018

 

Sytuacje kryzysowe w przedszkolnej kuchni

 

Opracowała: Anna Torbicka, starszy inspektor ds. BHP, autorka publikacji dla dyrektorów i nauczycieli

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1261),
  • Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 149 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1989 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 17 kwietnia 2007 r. w sprawie pobierania i przechowywania próbek żywności przez zakłady żywienia zbiorowego typu zamkniętego (Dz.U. z 2007 r. Nr 80 poz. 545),
  • Rozporządzenie (WE) NR 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz.Urz. UE L 139 z 29.04.2004 r ze zm.).

 

Do zadań pracowników przedszkolnej kuchni należy spełnianie wymagań sanitarno-higienicznych oraz zapewnienie podopiecznym zdrowego i bezpiecznego żywienia. Przedszkole jest również zobowiązane do zagwarantowania bezpieczeństwa żywnościowego poprzez respektowanie zasad Dobrej Praktyki Żywienia Zbiorowego. Powyższe działania mają wpłynąć na prawidłowy rozwój dzieci i ich optymalny stan zdrowia. Ponadto procedury i instrukcje sanitarno-higieniczne zawierają informacje dotyczące postępowania w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych, takich jak brak wody lub jej nieodpowiednia jakość, zepsute produkty żywnościowe bądź pojawienie się gryzoni.

 

Warto wiedzieć, że...

 

Bezpieczeństwo żywności – ogół warunków, które muszą być spełniane na wszystkich etapach produkcji lub obrotu żywnością w celu zapewnienia zdrowia i życia człowieka (art. 3 ust. 3 pkt 5 Ustawybezpieczeństwie żywności i żywienia).

 

Cechy organoleptyczne – zespół cech obejmujących smak, zapach, wygląd środków spożywczych, które można wyodrębnić i ocenić za pomocą zmysłów (art. 3 ust. 3 pkt 6 ww. Ustawy).

 

Dobra Praktyka Higieniczna (Good Hygienic Practice – GHP) – działania i warunki higieniczne, które muszą być spełniane i kontrolowane na wszystkich etapach produkcji lub obrotu, aby zapewnić bezpieczeństwo żywności (art. 3 ust. 3 pkt 8 ww. Ustawy).

 

System Analizy Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli (Hazard Analysis and Critical Control Points – HACCP) – postępowanie mające zapewnić bezpieczeństwo żywności przez identyfikację i oszacowanie skali zagrożeń z punktu widzenia wymagań zdrowotnych żywności oraz ryzyka wystąpienia zagrożeń podczas przebiegu wszystkich etapów produkcji i obrotu żywnością. HACCP ma na celu określenie metod eliminacji lub ograniczania zagrożeń oraz ustalenie działań korygujących (art. 3 ust. 3 pkt 41 ww. Ustawy).

 

Zepsuty środek spożywczy – środek spożywczy, którego skład lub właściwości uległy zmianom wskutek nieprawidłowości zaistniałych na etapie produkcji, obrotu lub pod wpływem działań czynników naturalnych powodujących, że nie nadaje się on do spożycia zgodnie z jego przeznaczeniem (art. 3 ust. 3 pkt 46 ww. Ustawy).

 

Zakład żywienia zbiorowego typu zamkniętego – zakład wykonujący działalność w zakresie organizowania żywności dla określonych grup konsumentów. Zakłady tego typu funkcjonują m.in. w szpitalach, zakładach opiekuńczo-wychowawczych, żłobkach, przedszkolach, szkołach, internatach, zakładach pracy (art. 3 ust. 3 pkt 56 ww. Ustawy).

 

Postępowanie w przypadku niewłaściwej jakości wody lub jej braku

 

Woda jest bezpieczna dla ludzkiego zdrowia, jeżeli nie zawiera:

 

  • mikroorganizmów chorobotwórczych i pasożytów w liczbie stanowiącej potencjalne zagrożenie dla zdrowia ludzkiego,