Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Dodatek motywacyjny
(wyciąg z przykładowego regulaminu wynagradzania nauczycieli)
1. W zależności od jakości pracy nauczyciela, w tym spełniania warunków, o których mowa w ust. 2, nauczycielowi może być przyznany dodatek motywacyjny.
2. Warunkiem przyznania nauczycielowi dodatku motywacyjnego jest spełnianie co najmniej czterech kryteriów, do których należą:
1) osiągnięcia w realizowanym procesie dydaktycznym, w tym:
a) osiąganie przez uczniów dobrych wyników w nauce, z uwzględnieniem możliwości uczniów oraz warunków pracy nauczyciela, potwierdzonych wynikami egzaminów zewnętrznych oraz wynikami klasyfikacji i promocji,
b) osiągnięcia w konkursach przedmiotowych, turniejach, olimpiadach i zawodach sportowych;
2) osiągnięcia wychowawczo-opiekuńcze, w tym:
a) skuteczne rozwiązywanie problemów wychowawczych uczniów poprzez kształtowanie postawy odpowiedzialności za własną edukację, planowanie własnej przyszłości, pracy nad sobą oraz właściwych postaw moralnych i społecznych,
b) aktywne i efektywne działania na rzecz uczniów wymagających opieki, z uwzględnieniem ich potrzeb, w szczególności w stałej współpracy z rodzicami, właściwymi instytucjami i osobami świadczącymi pomoc socjalną,
c) posiadanie udokumentowanych osiągnięć w pracy z uczniami mającymi trudności w nauce,
d) zapewnienie pomocy i opieki uczniom lub wychowankom będącym w trudnej sytuacji materialnej/życiowej, pochodzącym z rodzin ubogich lub patologicznych,
e) prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie i zwalczanie przejawów patologii społecznej oraz niedostosowania społecznego wśród dzieci i młodzieży poprzez organizowanie współpracy szkoły z jednostkami systemu ochrony zdrowia, wymiaru sprawiedliwości, organizacjami i stowarzyszeniami oraz rodzicami,
f) prowadzenie różnorodnych form współpracy ze środowiskiem oraz organizacjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży;
3) prowadzenie innowacji pedagogicznych, eksperymentów pedagogicznych, programów własnych skutkujących efektami w procesie kształcenia i wychowania,
4) zaangażowanie w realizację czynności i zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karty nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2215), w tym:
a) inicjowanie i organizowanie imprez i uroczystości szkolnych, środowiskowych, promowanie szkoły na zewnątrz,
b) udział w komisjach egzaminacyjnych, o których mowa w przepisach w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych,
c) opieka i koordynowanie pracy samorządu uczniowskiego lub innych organizacji uczniowskich działających w szkole,
d) skuteczne kierowanie rozwojem ucznia szczególnie uzdolnionego,
e) aktywny udział w pracach organów szkoły, zespołach przedmiotowych, wychowawczych i innych,
f) inicjowanie i stałe prowadzenie nadobowiązkowych zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych uwzględniających potrzeby uczniów,
g) organizowanie udziału uczniów w spektaklach teatralnych, wycieczkach;
5) szczególnie efektywne wypełnianie zadań i obowiązków związanych z powierzonym stanowiskiem, w tym:
a) udzielanie nauczycielom indywidualnych konsultacji,
b) prowadzenie lekcji i zajęć otwartych oraz zajęć warsztatowych dla nauczycieli,
c) organizowanie różnych form doskonalenia zawodowego wspomagających pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą nauczycieli,
d) prowadzenie różnych form doskonalenia zawodowego dla rad pedagogicznych,
e) organizowanie konkursów przedmiotowych, artystycznych, zawodów sportowych, turniejów, olimpiad,
f) współpraca z regionalnym ośrodkiem doskonalenia nauczycieli, wydawnictwami szkolnymi,
g) prawidłowa organizacja pracy szkoły, w tym zapewnianie optymalnych warunków do realizacji statutowych zadań szkoły,
h) diagnozowanie pracy szkoły,
i) racjonalna gospodarka przyznanymi szkole środkami finansowymi,
j) osiąganie przez szkołę bardzo dobrych wyników dydaktyczno-wychowawczych w konkursach przedmiotowych, olimpiadach, turniejach i zawodach sportowych,
k) wspieranie różnorodnych działań rady pedagogicznej służących podnoszeniu jakości pracy szkoły,
l) dbałość o podnoszenie kwalifikacji zawodowych nauczycieli i uzyskiwanie przez nich kolejnych stopni awansu zawodowego,
m) organizowanie pomocy nauczycielom w zakresie przygotowania warsztatu pracy i doskonalenia zawodowego,
n) właściwe prowadzenie polityki kadrowej,
o) prowadzenie nowatorskich rozwiązań w zakresie organizacji i zarządzania,
p) promocja szkoły,
q) wzbogacanie bazy szkolnej;
6) realizowanie w szkole zadań edukacyjnych wynikających z przyjętych przez organ prowadzący priorytetów w lokalnej polityce oświatowej, określonej w Uchwale nr ………….
3. Dodatek motywacyjny dla nauczyciela wynosi co najmniej 5 proc. jego wynagrodzenia zasadniczego i nie może przekroczyć 20 proc. ww. wynagrodzenia.
4. Dodatek motywacyjny dla dyrektora wynosi co najmniej 5 proc. jego wynagrodzenia zasadniczego i nie może przekroczyć 40 proc. ww. wynagrodzenia przy założeniu, że w pierwszym roku pracy na tym stanowisku dyrektor otrzymuje dodatek motywacyjny w wysokości od 5 do 20 proc. wynagrodzenia zasadniczego.
5. Dodatek motywacyjny dla nauczyciela przyznaje dyrektor szkoły, a dla dyrektora szkoły – organ prowadzący.
6. Dodatek motywacyjny przyznaje się na czas określony, nie dłuższy niż 6 miesięcy, po dokonaniu analizy pracy nauczyciela w poprzednim okresie.