Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 9 LISTOPADA 2018

 

Kategorie ryzyk w szkole

 

Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2077 ze zm.),
  • Komunikat Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz.Urz. MF z 2009 r. Nr 15 poz. 84),
  • Komunikat Nr 6 Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wytycznych dla jednostek sektora finansów publicznych w zakresie planowania oraz zarządzania ryzykiem (Dz.Urz. MF z 2012 r. poz. 56).

 

Konieczność utworzenia rejestru ryzyk wynika ze standardów kontroli zarządczej, zgodnie z którymi proces zarządzania ryzykiem powinien być dokumentowany. Rejestr ten może mieć postać dowolną, w zależności od tego, jaką formę dyrektor szkoły uzna za najbardziej przejrzystą i pomocną w procesie zarządzania ryzykiem szkoły. Przykładowo może mieć formę tabeli ujmującej w jedną całość cele, zidentyfikowane, prawdopodobieństwa jego wystąpienia oraz opis reakcji na ryzyko – w tak skonstruowanym rejestrze można też wskazać osobę lub osoby odpowiedzialne za realizację danego zadania.

 

Dyrektor jest odpowiedzialny za funkcjonowanie systemu kontroli w zarządzanej przez siebie szkole i ponosi odpowiedzialność z tytułu prawidłowego działania tego systemu. Pamiętać jednak należy, iż żaden z obowiązujących przepisów prawa nie narzuca kształtu procedur kontrolnych, więc dyrektor przyjmuje tutaj dowolnie wybrane przez siebie rozwiązania. Jeżeli uzna, że ujęcie w ramach jednego rejestru zarówno wyznaczonych celów, jak i zidentyfikowanych ryzyk, metod przeciwdziałania itd. nie jest czytelne, może również przyjąć rejestr ryzyk w innym kształcie, np. maksymalnie go uprościć, ujmując w jego ramy wyłącznie zidentyfikowane ryzyka i metody przeciwdziałania.