Organizacja bezpiecznego pobytu przedszkolaków na świeżym powietrzu
Opracowała: Agnieszka Sakowicz, dyrektor przedszkola niepublicznego, autorka publikacji dla dzieci
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69 ze zm.).
Nikt nie kwestionuje faktu, że dzieci powinny spędzać czas na świeżym powietrzu. W przedszkolach dobiega końca zimowa dyskusja z niektórymi rodzicami na temat tego, kiedy pogoda jest odpowiednia, a kiedy nie, by wyjść na spacer. Nadchodzą ciepłe dni, więc zarówno przedszkolaki, jak i wychowawcy będą szukać okazji, by spędzić jak najwięcej czasu poza murami placówki. Dla dyrektora przedszkola to dobry moment, by zastanowić się, czy pomyślał o wszystkim, by zapewnić maluchom bezpieczeństwo podczas pobytu na świeżym powietrzu. Warto zweryfikować przyjęte procedury, zastanowić się, czy wprowadzone zmiany organizacyjne nie zrodziły nowych zagrożeń, a także skontrolować, czy obowiązujące przepisy związane z wychodzeniem z dziećmi na dwór są w placówce przestrzegane.
W niniejszym artykule skupimy się na zwykłych, codziennych wyjściach w ramach zajęć przedszkolnych – warto o nich mówić, ponieważ tu najłatwiej o rutynę. Ta zaś sprzyja groźnym wypadkom. Wycieczki niosą z sobą z kolei dodatkowe obowiązki, które zostały szczegółowo omówione w programie w artykule Wycieczki w przedszkolach niepublicznych.
Świadomy nauczyciel = bezpieczny przedszkolak
W trakcie wiosennego przeglądu przedszkola pod względem bezpiecznych warunków warto sprawdzić u nauczycieli znajomość obowiązujących przepisów związanych z bezpieczeństwem oraz czujność, zdrowy rozsądek, umiejętność przewidywania zagrożeń, a także… znajomość swojej grupy. Wbrew pozorom ten ostatni element jest niezwykle istotny – pozwala właściwie dobrać odpowiednie środki bezpieczeństwa.
Poniżej wymieniamy najważniejsze zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa dzieci na świeżym powietrzu, o których nauczyciel musi nieustannie pamiętać. Najistotniejsze z nich znajdują się w Rozporządzeniu w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. Do zadań dyrektora należy dopilnowanie, by wiedza ta była aktualna i wykorzystywana:
- Przed każdymi zajęciami czy zabawą na świeżym powietrzu należy za każdym razem sprawdzić stan techniczny sprzętów, do których dopuszczamy dzieci.
- Trzeba uważnie przyjrzeć się podłożu – czy nie ma na nim szkła, zwierzęcych odchodów, niebezpiecznych przedmiotów.
- Stopień trudności i intensywności ćwiczeń należy dostosować do aktualnej sprawności fizycznej i wydolności ćwiczących (znów bardzo istotna okazuje się dobra znajomość możliwości swoich wychowanków).


