Fundusze unijne dla przedszkoli niepublicznych na lata 2014–2020
Opracowała: Agnieszka Kalisz, magister pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej i edukacji ustawicznej, absolwentka studiów podyplomowych w zakresie organizacji i realizacji szkoleń, koordynator projektów systemowych realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Dotacje unijne dla przedszkoli niepublicznych w latach 2007–2013
Edukacja przedszkolna stanowiła jeden z kluczowych obszarów wsparcia funduszy pochodzących z Unii Europejskiej w latach 2007–2013. Dofinansowywane były wszelkie inicjatywy mające na celu:
- zwiększenie liczby placówek wychowania przedszkolnego na obszarach wiejskich,
- zwiększenie dostępu do wychowania przedszkolnego dla dzieci niepełnosprawnych,
- upowszechnienie edukacji przedszkolnej wśród mieszkańców obszarów wiejskich,
- zmniejszenie nierówności w dostępie do wychowania przedszkolnego w poszczególnych województwach,
- wyposażenie istniejących przedszkoli,
- wydłużenie czasu pracy placówek wychowania przedszkolnego.
W latach 2007–2013 na dofinansowanie tworzenia nowych przedszkoli wydano ok. 243 mln euro.
Osoby chcące założyć przedszkole niepubliczne mogły skorzystać z dotacji unijnych przewidzianych w ramach Działania 6.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia. Warunek otrzymania przez beneficjenta dotacji w ramach Działania 6.2 stanowiło uczestnictwo w trzech etapach projektu:
- Pierwszym z nich były szkolenia mające na celu podniesienie kompetencji w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej. Wsparciem szkoleniowym obejmowano głównie osoby pozostające bez zatrudnienia przez okres co najmniej 12 miesięcy w ciągu ostatnich dwóch lat, kobiety (w tym zwłaszcza wchodzące po raz pierwszy na rynek pracy oraz powracające po przerwie związanej z urodzeniem i wychowaniem dzieci), osoby do 25. roku życia i po 45. roku życia, osoby niepełnosprawne oraz zamieszkujące miejscowości do 25 tys. mieszkańców zamierzające podjąć zatrudnienie w zawodach pozarolniczych.
- W drugim etapie projektu beneficjent składał do instytucji szkoleniowej wniosek o dotację wraz z biznesplanem. Zaakceptowanie biznesplanu oznaczało przyznanie środków na rozpoczęcie działalności gospodarczej.
- W ramach trzeciego etapu beneficjent uruchamiał działalność, na którą otrzymał dotację bezzwrotną pod warunkiem, że założona przez niego firma, którą mogło być przedszkole, będzie działała przynajmniej przez 12 miesięcy.
Osoby, które już prowadziły przedszkola niepubliczne, mogły ubiegać się o tzw. dotację oświatową na każde dziecko w wysokości nie wyższej niż 75 proc. ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia. Aby uzyskać dofinansowanie, musiały złożyć do gminy wniosek zawierający informację na temat liczby dzieci mających uczęszczać do przedszkola.
Dotacje unijne na utworzenie i prowadzenie przedszkola można też było uzyskać, składając wniosek o dofinansowanie w ramach Poddziałania 9.1.1 – Zmniejszanie nierówności w stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej Priorytetu IX PO KL. W tym przypadku wspierano projekty zakładające rozpowszechnienie edukacji przedszkolnej w danym regionie. Szczególnie premiowane były inicjatywy polegające na tworzeniu przedszkoli lub uruchamianiu innych form wychowania przedszkolnego na obszarach gmin wiejskich, miejsko-wiejskich i w miastach do 25 tys. mieszkańców, w których wskaźnik liczby dzieci uczestniczących w edukacji przedszkolnej był niski.