Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: KWIECIEŃ 2014
ZAKTUALIZOWANO: 31 LIPCA 2017

 

Praktykant w szkole – obowiązki dyrektora

 

Opracowała: Małgorzata Celuch, nauczycielka, wicedyrektor szkoły

 

Podstawa prawna

 

  • Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1842 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2012 r. poz. 131),
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 września 2016 r. w sprawie warunków prowadzenia studiów (Dz.U. z 2016 r. poz. 1596).

 

Praktyki są integralną częścią programu studiów. Zgodnie z art. 189 ust. 2 pkt 2 Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym do podstawowych obowiązków studenta, obok uczestniczenia w zajęciach dydaktycznych i zdawania egzaminów, należy odbywanie praktyk określonych w programie studiów. Zgodnie z art. 9c pkt 2 Ustawy minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego ustala ogólne wytyczne związane z organizacją praktyk studenckich, w tym ich wymiar i sposób organizacji. Natomiast szczegółowe dane dotyczące regulaminów praktyk ustalane są przez rektorów uczelni, zwykle w formie zarządzeń, w których określone są:

 

  • konkretne wymiary praktyk,
  • ich terminy,
  • osoby odpowiedzialne za ich organizację,
  • zawartość umowy pomiędzy uczelnią a jednostką, w której studenci odbywają praktyki,
  • zadania opiekuna praktyk oraz praktykanta,
  • zasady i źródła finansowania praktyk,
  • stawki honorarium dla opiekunów,
  • zasady związane z oceną i zaliczeniem praktyk.


Wymiar praktyk

 

Specjalizacja nauczycielska realizowana w trakcie studiów wyższych zawodowych, uzupełniających studiów magisterskich i jednolitych studiów magisterskich obejmuje m.in. praktyki pedagogiczne. Mają one służyć nabyciu i rozwijaniu umiejętności zawodowych przez praktyczne zajęcia z uczniami, a także umożliwić poznanie organizacji i funkcjonowania szkół i placówek.

 

Standardy kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela zawarte w Rozporządzeniu w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela określają minimalną liczbę godzin zajęć zorganizowanych, a także obowiązkowych praktyk przypisanych poszczególnym modułom kształcenia:

 

Moduł

Liczba godzin praktyk

Przygotowanie w zakresie psychologiczno-pedagogicznym

30

Przygotowanie w zakresie dydaktycznym

120

Przygotowanie do nauczania kolejnego przedmiotu (prowadzenie zajęć)

60

Przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej

120

 

 

Cele praktyk

 

  1. W zakresie psychologiczno-pedagogicznym

 

Celem praktyki jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą z uczniami, zarządzaniem grupą i diagnozowaniem indywidualnych potrzeb uczniów oraz konfrontowanie nabywanej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym.

 

  1. W zakresie dydaktycznym

 

Celem praktyki jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki szczegółowej (metodyki nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym.

 

  1. W zakresie przygotowania do nauczania kolejnego przedmiotu (prowadzenia zajęć)

 

Celem praktyki jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki (metodyki nauczania) przedmiotu (rodzaju zajęć) z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym.

 

Praktyka odbywa się, w zależności od etapu edukacyjnego, którego dotyczy kształcenie osoby przygotowującej się do wykonywania zawodu nauczyciela, w szkole lub placówce realizującej kształcenie na danym etapie edukacyjnym lub etapach edukacyjnych.

 

Formy aktywności praktykanta


W trakcie praktyk studentowi (słuchaczowi) zapewnia się następujące formy aktywności:

 

  • wizyty w przedszkolach, szkołach i placówkach,
  • obserwowanie zajęć,