OPUBLIKOWANO: KWIECIEŃ 2014
ZAKTUALIZOWANO: 31 LIPCA 2017
Praktykant w szkole – obowiązki dyrektora
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1842 ze zm.),
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2012 r. poz. 131),
- Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 września 2016 r. w sprawie warunków prowadzenia studiów (Dz.U. z 2016 r. poz. 1596).
Praktyki są integralną częścią programu studiów. Zgodnie z art. 189 ust. 2 pkt 2 Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym do podstawowych obowiązków studenta, obok uczestniczenia w zajęciach dydaktycznych i zdawania egzaminów, należy odbywanie praktyk określonych w programie studiów. Zgodnie z art. 9c pkt 2 Ustawy minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego ustala ogólne wytyczne związane z organizacją praktyk studenckich, w tym ich wymiar i sposób organizacji. Natomiast szczegółowe dane dotyczące regulaminów praktyk ustalane są przez rektorów uczelni, zwykle w formie zarządzeń, w których określone są:
- konkretne wymiary praktyk,
- ich terminy,
- osoby odpowiedzialne za ich organizację,
- zawartość umowy pomiędzy uczelnią a jednostką, w której studenci odbywają praktyki,
- zadania opiekuna praktyk oraz praktykanta,
- zasady i źródła finansowania praktyk,
- stawki honorarium dla opiekunów,
- zasady związane z oceną i zaliczeniem praktyk.
Wymiar praktyk
Specjalizacja nauczycielska realizowana w trakcie studiów wyższych zawodowych, uzupełniających studiów magisterskich i jednolitych studiów magisterskich obejmuje m.in. praktyki pedagogiczne. Mają one służyć nabyciu i rozwijaniu umiejętności zawodowych przez praktyczne zajęcia z uczniami, a także umożliwić poznanie organizacji i funkcjonowania szkół i placówek.
Standardy kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela zawarte w Rozporządzeniu w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela określają minimalną liczbę godzin zajęć zorganizowanych, a także obowiązkowych praktyk przypisanych poszczególnym modułom kształcenia:
Moduł |
Liczba godzin praktyk |
Przygotowanie w zakresie psychologiczno-pedagogicznym |
30 |
Przygotowanie w zakresie dydaktycznym |
120 |
Przygotowanie do nauczania kolejnego przedmiotu (prowadzenie zajęć) |
60 |
Przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej |
120 |
Cele praktyk
- W zakresie psychologiczno-pedagogicznym
Celem praktyki jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą z uczniami, zarządzaniem grupą i diagnozowaniem indywidualnych potrzeb uczniów oraz konfrontowanie nabywanej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym.
- W zakresie dydaktycznym
Celem praktyki jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki szczegółowej (metodyki nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym.
- W zakresie przygotowania do nauczania kolejnego przedmiotu (prowadzenia zajęć)
Celem praktyki jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki (metodyki nauczania) przedmiotu (rodzaju zajęć) z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym.
Praktyka odbywa się, w zależności od etapu edukacyjnego, którego dotyczy kształcenie osoby przygotowującej się do wykonywania zawodu nauczyciela, w szkole lub placówce realizującej kształcenie na danym etapie edukacyjnym lub etapach edukacyjnych.
Formy aktywności praktykanta
W trakcie praktyk studentowi (słuchaczowi) zapewnia się następujące formy aktywności:
- wizyty w przedszkolach, szkołach i placówkach,
- obserwowanie zajęć,