OPUBLIKOWANO: MARZEC 2015
ZAKTUALIZOWANO: 5 SIERPNIA 2017
Obowiązki dyrektora szkoły wynikające z Ustawy o systemie informacji oświatowej
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1927),
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 922),
- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1666 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie procedury przyznawania danych dostępowych do bazy danych systemu informacji oświatowej (Dz.U. z 2017 r. poz. 1399).
Z chwilą gdy zaczęła obowiązywać Ustawa o systemie informacji oświatowej z 2004 r., pojawiła się konieczność gromadzenia danych w systemie informacji oświatowej. Postęp techniczny, jaki dokonał się od tego czasu, był przyczyną przyjęcia 15 kwietnia 2011 r. nowej Ustawy o systemie informacji oświatowej, która weszła w życie 30 kwietnia 2012 r. Tak długi okres vacatio legis, czyli czasu upływającego pomiędzy podjęciem a wejściem w życie Ustawy, był spowodowany na tyle istotnymi zmianami w stosunku do uprzednio obowiązującej, że należało zapewnić podmiotom wykonującym zadania określone w nowej Ustawie odpowiednio dużo czasu na zapoznanie się z wynikającymi z niej obowiązkami. Już w toku wdrażania nowych regulacji okazało się, że dostosowanie systemu zajmuje więcej czasu, niż pierwotnie zakładano, czego efektem jest przedłużenie okresu przejściowego aż do 1 marca 2017 r.
W uzasadnieniu nowej Ustawy wskazano, że dotychczasowe regulacje prawne określające organizację i zasady działania SIO skutecznie utrudniały kontrolowanie kompletności zbieranych danych. System nie był wyposażony w efektywne narzędzia sprawdzania, czy wszystkie szkoły i placówki oświatowe dostarczyły do SIO zestawienia zbiorcze. W praktyce nie można więc było stwierdzić, czy szkoła lub placówka oświatowa nie przekazała zestawienia zbiorczego, ponieważ została zlikwidowana, czy też po prostu nie wywiązała się z nałożonych na nią obowiązków z zakresu funkcjonowania SIO.
Należy tu zauważyć, że ostatnie zmiany w Ustawie o systemie informacji oświatowej zostały przeprowadzone Ustawą z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw i polegały m.in. na modyfikacji treści art. 45 Ustawy o SIO. Nowa treść tego przepisu zaczęła obowiązywać 1 października 2016 r. i stosownie do niej „po przekazaniu przez szkołę lub placówkę oświatową do bazy danych SIO informacji o zakończeniu uczęszczania przez ucznia do przedszkola lub innej formy wychowania przedszkolnego, zakończeniu nauki przez ucznia w szkole lub kolegium pracowników służb społecznych, zakończeniu przez ucznia kwalifikacyjnego kursu zawodowego w placówce kształcenia ustawicznego, placówce kształcenia praktycznego lub ośrodku dokształcania i doskonalenia zawodowego albo ustaniu pobytu ucznia w placówce oświatowej, zbiór danych o uczniu w lokalnej bazie danych SIO prowadzonej przez daną szkołę lub placówkę oświatową, z dniem przekazania tej informacji staje się nieaktywny i nie może być zmieniany ani uzupełniany”. Zmiana treści polega w tym wypadku na wykreśleniu z przywołanej regulacji oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej, co oczywiście związane jest z planowanym zakończeniem funkcjonowania oddziałów przedszkolnych i przekształceniem ich w odrębne przedszkola połączone w zespół ze szkołami, przy których dotychczas funkcjonowały.
Podobna zmiana została przeprowadzona w art. 46 Ustawy o systemie informacji oświatowej


