Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: KWIECIEŃ 2014


Przedłużanie wychowania przedszkolnego


Opracowała: Anna Torbicka, starszy inspektor ds. BHP, autorka publikacji dla dyrektorów i nauczycieli


Podstawa prawna:


  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532).


Na podstawie art. 1 Ustawy o systemie oświaty obowiązujący system oświaty zapewnia m.in. realizację prawa każdego obywatela Polski do kształcenia się oraz prawa dzieci do wychowania i opieki odpowiednich do ich wieku i osiągniętego rozwoju. Zapewnia również dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych dzieci, a także możliwość korzystania przez nie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Ponadto maluchy, które nie osiągnęły dojrzałości szkolnej, mają prawo do przedłużania wychowania przedszkolnego.


Które dzieci mogą zostać objęte przedłużeniem wychowania przedszkolnego?


Zgodnie z art. 14 ust. 1 Ustawy o systemie oświaty wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci w wieku trzech–sześciu lat. Od 1 września 2014 r. ust. 1 będzie obowiązywał w zmienionym brzmieniu. Mianowicie wychowanie przedszkolne obejmie dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą one trzy lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą sześć lat. Z kolei 1 września 2012 r. nastąpiła zmiana ust. 1a dotyczącego dzieci mających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Zgodnie z aktualnym brzmieniem tego przepisu w przypadku maluchów mających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej sześciu lat, ale nie dłużej niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy ono osiem lat. Wówczas jego obowiązek szkolny zostaje odroczony do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy ono osiem lat. Jak wskazuje art. 16 ust. 3 uso., rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego może zostać odroczone w przypadkach uzasadnionych ważnymi przyczynami, dotyczącymi najczęściej dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Do tych szczególnie uzasadnionych przyczyn należą m.in.:


  • obniżony lub nieharmonijny rozwój intelektualny,
  • zaburzenia mowy,
  • deficyty rozwojowe w zakresie funkcji percepcyjno-motorycznych,
  • nadpobudliwość,
  • zahamowanie psychoruchowe.


Przedłużenie wychowania przedszkolnego jest w takiej sytuacji konieczne, ponieważ dziecko nie osiągnęło dojrzałości psychofizycznej w stopniu umożliwiającym podjęcie nauki w szkole podstawowej. Zakwalifikowanie malucha do danej grupy przedszkolnej powinno więc wynikać głównie z poziomu jego rozwoju, a nie wieku.


Kto podejmuje decyzję o przedłużeniu wychowania przedszkolnego?


Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, po zasięgnięciu opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Podejmuje ją na wniosek rodziców dziecka.


Czy decyzja o przedłużeniu wychowania przedszkolnego jest uzależniona od zgody rodziców?