Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Przykładowa procedura tworzenia arkusza organizacji przedszkola Sporządzając arkusz organizacyjny przedszkola, należy: Krok 1 – ustalić liczbę oddziałów. W pierwszej kolejności dyrektor powinien zarezerwować miejsca dla tych dzieci, które aktualnie uczęszczają do przedszkola. Rezerwacja odbywa się na podstawie złożonej przez rodziców deklaracji o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego w terminie siedmiu dni poprzedzających termin rozpoczęcia postępowania rekrutacyjnego. Ustalenie rzeczywistej liczby dzieci kontynuujących pobyt w przedszkolu umożliwia dyrektorowi ustalenie liczby wolnych miejsc na nowy rok szkolny. Jeśli dyrektor sporządza arkusz organizacyjny, nie znając jeszcze wyników rekrutacji, tworzy go na podstawie doświadczenia. Nie może bowiem ani dokładnie określić liczebności dzieci w oddziałach, ani wieku dzieci, które uczęszczać będą do przedszkola, a także zaplanować zajęć związanych z udzielaniem dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Sporządzając arkusz organizacyjny przedszkola, należy przede wszystkim uwzględnić średnie limity dotyczące liczebności poszczególnych grup: 1) liczba dzieci w oddziale nie powinna być wyższa niż 25, przy czym oddział przedszkola powinien obejmować dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień oraz rodzaju niepełnosprawności (§ 5 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, Dz.U. z 2017 r. poz. 649 ze zm.), 2) oddziały przedszkolne tworzy się w przedszkolu albo w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej w oparciu o liczbę dzieci zamieszkałych w rejonie i zwykle jest dozwolone przez organ prowadzący uruchamianie ich przy liczebności niższej niż 25 osób, 3) liczba dzieci w oddziale integracyjnym powinna wynosić do 20 wychowanków, w tym do 5 dzieci niepełnosprawnych, 4) liczba dzieci w oddziale przedszkola specjalnego i oddziale specjalnym w przedszkolu ogólnodostępnym wynosi: a) w oddziale dla dzieci z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera – nie więcej niż 4, b) w oddziale dla dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi – nie więcej niż 4, c) w oddziale dla dzieci niesłyszących i słabosłyszących – nie więcej niż 8, d) w oddziale dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym – nie więcej niż 8, e) w oddziale dla dzieci niewidomych i słabowidzących – nie więcej niż 10, f) w oddziale dla dzieci z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją – nie więcej niż 12, g) w oddziale zorganizowanym dla dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności – nie więcej niż 5. Krok 2 – ustalić liczbę godzin planowaną do realizacji na kolejny rok szkolny. Krok 3 – ustalić posiadane przez nauczycieli kwalifikacje (stopień awansu zawodowego) oraz tygodniową liczbę godzin prowadzonych przez nich zajęć. 1. Ustalamy liczbę godzin, które realizowane będą w poszczególnych grupach wiekowych, biorąc pod uwagę: 1) liczebność grup oraz wiek dzieci uczęszczających do danej grupy (tygodniowy obowiązkowy wymiar zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych jest ustalany zgodnie z zapisami art. 42 ust. 6 pkt 3 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela, t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2215), 2) godziny dodatkowych zajęć, wynikających z potrzeb rozwojowych dzieci, takich jak: a) indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, b) formy pomocy w ramach zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, c) pomoc psychologiczno-pedagogiczna, a w niej organizacja zajęć: logopedycznych oraz korekcyjno-kompensacyjnych. 2. Sumujemy liczbę przysługujących godzin, aby wiedzieć, jaką liczbą godzin dla nauczycieli dysponujemy na kolejny rok szkolny. Uwaga! W danych do arkusza należy uwzględnić tygodniowy wymiar zajęć z religii, zajęć z języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej lub języka regionalnego, o ile takie zajęcia są w przedszkolu prowadzone, oraz ogólną liczbę godzin finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole, w tym liczbę godzin zajęć edukacyjnych i opiekuńczych, zajęć rewalidacyjnych, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz innych zajęć wspomagających proces kształcenia, realizowanych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę i innych nauczycieli. 3. Pedagodzy lub psychologowie – liczba etatów dla specjalistów zależna jest od różnych czynników charakteryzujących przedszkole. Uwarunkowana jest ona przede wszystkim: 1) liczbą oddziałów specjalnych i integracyjnych, 2) wielkością przedszkola, 3) liczbą uczęszczających do niej dzieci, 4) potrzebami rozwojowymi zgłaszanymi przez rodziców, 5) specyfiką środowiska lokalnego. Konkretne limity powinny znaleźć się w wytycznych organu prowadzącego, ale mogą być też wynikiem starań dyrekcji przedszkola i indywidualnych ustaleń, np. może to być część etatu lub pełen etat. 4. Dodatkowe etaty w oddziałach integracyjnych – w przedszkolu integracyjnym dodatkowo zatrudnia się nauczycieli ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym w wymiarze przypadającym na dany oddział integracyjny, określonym przez organ prowadzący, w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego. Przyznane etaty mogą być wykorzystane wyłącznie w oddziałach integracyjnych odpowiednio do potrzeb, np.: 1) dla nauczyciela wspomagającego zajęcia w grupach integracyjnych, 2) na zajęcia logopedyczne, 3) na zajęcia korygujące wady wymowy, 4) na naukę języka migowego, 5) na terapię pedagogiczną, indywidualną lub grupową. Krok 4 – ustalić liczbę nauczycieli, o których mowa w art. 9d ust. 8 Ustawy Karta nauczyciela w podziale na stopnie awansu zawodowego. Dyrektor przedszkola corocznie, w arkuszu organizacyjnym przedszkola, o którym mowa w odrębnych przepisach, podaje liczbę nauczycieli, w podziale na stopnie awansu zawodowego, przystępujących do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych w roku szkolnym, którego dotyczy dany arkusz organizacyjny, oraz wskazuje terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań. Krok 5 – ustalić liczbę pracowników administracji i obsługi, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz etatów przeliczeniowych. Limity etatów pracowników administracji i obsługi: 1. Pracowników administracji i obsługi można zatrudniać wyłącznie na stanowiskach wymienionych w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. 2018 poz. 936 ze zm.). 2. W przypadku liczby etatów, które planujemy na poziomie trwającego roku szkolnego, należy uwzględnić wzrosty lub ubytki etatów w sytuacji, gdy jesteśmy w stanie przewidzieć zmiany w przedszkolu, np. duży spadek liczby wychowanków. 3. Zwykle organy prowadzące żądają wyliczenia liczby etatów administracji i obsługi z dokładnością do 0,5 lub 0,25 etatu. 4. Konkretne limity znajdują się w wytycznych organu prowadzącego, np.: 1) woźna: a) etat – na oddział 9-godzinny, b) 0,5 etatu – na oddział 5-godzinny; 2) pomoc nauczyciela – etat na oddział liczący powyżej 12 3-latków, 3) intendent oraz referent: a) 0,5 etatu w przedszkolach obsługiwanych przez firmę cateringową, b) 0,75 etatu w przedszkolu jednooddziałowym, c) etat w przedszkolach (z własną kuchnią) o liczebności 2–3 oddziałów, d) etat w przedszkolach (z własną kuchnią) o liczebności 4–9 oddziałów (przy utworzonym stanowisku wicedyrektora), e) 1,5 etatu w przedszkolach (z własną kuchnią) o liczebności 4–9 oddziałów (bez stanowiska wicedyrektora funkcyjnego), f) 1,25 etatu w przedszkolach od 10 oddziałów; 4) personel sprzątający – liczba etatów zależy od powierzchni przedszkola, np. na każde 1000 m2 przypada etat, 5) pracownicy kuchni – limity zatrudnienia powinny znajdować się w wytycznych organu prowadzącego, np.: a) do 50 osób korzystających z kuchni (w sensie żywienia) – 1 etat, b) od 51 do 75 osób korzystających z kuchni – 1,5 etatu, c) od 76 do 100 osób korzystających z kuchni – 2 etaty, d) od 101 do 125 osób korzystających z kuchni – 2,5 etatu, e) od 126 do 150 osób korzystających z kuchni – 3 etaty, f) powyżej 150 osób korzystających z kuchni – 0,25 etatu na każde kolejne 25 dzieci. 5. Etaty dodatkowe – dopuszczalne jest zatrudnianie pracowników na dodatkowych stanowiskach, jeśli wynikają one ze specyfiki przedszkola i są uzasadnione potrzebami, np. dozorców lub firmy dozorującej, konserwatora, według indywidualnych ustaleń z organem prowadzącym. Krok 6 – ustalić liczbę pracowników ogółem, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze. 1. Zgodnie z treścią art. 101 ust. 2 i 3 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U z 2019 r. poz. 1148 ze zm.) stanowisko wicedyrektora może być utworzone w przedszkolu: 1) liczącym co najmniej 6 oddziałów lub 2) posiadającym oddziały zlokalizowane w różnych miejscach, lub 3) w którym co najmniej 2 oddziały pracują dłużej niż 10 godzin dziennie Dyrektor przedszkola może, za zgodą organu prowadzącego, utworzyć stanowisko wicedyrektora również w innych przypadkach niż określone powyżej. Za zgodą organu prowadzącego dyrektor może tworzyć również inne stanowiska kierownicze. Krok 7 – ustalić tygodniowy wymiar zajęć z religii, zajęć z języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej lub języka regionalnego, jeżeli takie zajęcia są w przedszkolu prowadzone. Krok 8 – ustalić czas pracy przedszkola oraz poszczególnych oddziałów. Krok 9 – ustalić ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole, w tym liczbę godzin: 1) zajęć edukacyjnych i opiekuńczych, 2) zajęć rewalidacyjnych, 3) zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, 4) innych zajęć wspomagających proces kształcenia, realizowanych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę i innych nauczycieli. Wiedząc, jaką liczbą godzin dydaktyczno-wychowawczych i iloma etatami dla nauczycieli wszystkich przedmiotów dysponujemy, możemy ustalić obsadę kadrową, czyli przydział godzin poszczególnym nauczycielom. Należy kierować się wytycznymi Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela oraz innymi wytycznymi dotyczącymi zasad zatrudniania i zwalniania nauczycieli. Arkusz organizacji pracy przedszkola jest zaakceptowanym przez radę pedagogiczną dokumentem zawierającym kryteria dotyczące zwalniania nauczycieli, jeśli będą one spowodowane zmianami organizacyjnymi, wynikającymi ze zmniejszenia liczby oddziałów w przedszkolu. Zatwierdzony arkusz jest podstawą do wprowadzenia zmian w organizacji pracy na cały rok szkolny. Przedszkola niepubliczne nie mają obowiązku stosowania się do powyższych postanowień. Sposób organizacji pracy określony jest w statucie przez osobę prowadzącą lub organ prowadzący niepubliczną placówkę.