Opublikowano: marzec 2014
Zasady i kryteria rekrutacji do przedszkoli niepublicznych
Opracowała: Agnieszka Sakowicz, dyrektor przedszkola niepublicznego
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.).
Dla dyrektora przedszkola publicznego proces rekrutacji to szereg obowiązków i terminów, z których musi się skrupulatnie wywiązać, by działać zgodnie z prawem. Zadanie niełatwe w kontekście ostatnich zmian (wejście tzw. ustawy rekrutacyjnej), aczkolwiek kierujący placówką w obecnych czasach raczej martwi się tym, jak wielu osobom znów odmówi, niż zastanawia się, czy i z jaką dynamiką odbędzie się proces rekrutacyjny. Tymczasem dla dyrektora przedszkola niepublicznego udana (czyli pełna) rekrutacja to często ekonomiczne „być albo nie być”. O powiązaniach rekrutacji z promocją i działaniami marketingowymi oraz sposobie kontaktu z potencjalnym klientem była już mowa w „Niezbędniku Dyrektora Placówki Niepublicznej” w artykule Prowadzenie rekrutacji. W niniejszym tekście koncentrujemy się na technicznej stronie procesu naboru. Innymi słowy – jak ułożyć zasady rekrutowania, by było przejrzyście i wygodnie dla obu stron.
Rekrutacja a specyfika przedszkola
Podstawowym pytaniem, na które musi sobie odpowiedzieć dyrektor/właściciel przedszkola niepublicznego, jest koncepcja jego funkcjonowania. Do jakiej grupy społecznej kierujemy swoją ofertę? Zapraszamy osoby średnio zamożne czy może nastawiamy się na elitarną grupę? A może przyjmujemy zasadę powszechnej dostępności?
Kolejne ważne zagadnienie to kwestia profilowania działalności. Jeżeli chcemy wyspecjalizować się w konkretnym typie kształcenia, np. językowym, plastycznym czy sportowym, to może warto wprowadzić rozmowę z psychologiem i/lub pedagogiem, który określi, czy dane dziecko będzie miało szansę dobrze rozwijać się w naszej placówce (rozmowa z dzieckiem i rodzicami)? Wynik takiej diagnozy mógłby także decydować o przyjęciu malucha.
Kryteria i sposób prowadzenia rekrutacji powinny też uwzględniać specyfikę lokalnego środowiska. Tam, gdzie funkcjonuje mało przedszkoli publicznych, z pewnością łatwiej o chętnych. Właściciel placówki niepublicznej liczy wówczas nie tylko na tych, którzy z zasady chcą zapisać swoje dziecko do takiego przedszkola, ale także na rodziców zmuszonych do szukania alternatywnych rozwiązań.


