Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 


Cała naprzód! Potrafię biegać, tańczyć, skakać – rozwój dziecka między pierwszym a drugim rokiem życia

 

Opracowały: Izabela Czaja-Antoszek i Maja Szatkowska, psychologowie dziecięcy, pracują z małymi dziećmi, ich rodzicami oraz kadrą pedagogiczną żłobków i przedszkoli, tworzą i realizują zajęcia dla dzieci oraz warsztaty umiejętności wychowawczych dla rodziców, wspierają placówki edukacyjne, realizując autorskie szkolenia dla dyrektorów, właścicieli oraz kadr pedagogicznych, prowadzą Pracownię Psychologiczną Razem oraz grupę edukacyjną Ideownia

 

Już nie niemowlę

 

Wczesne dzieciństwo to okres, w który maluch wkracza śmiało zaraz po swoich pierwszych urodzinach, i czas kolejnych wielkich zmian. Dziecko zdobywa coraz więcej nowych umiejętności, pozwalających mu w pewnym stopniu uniezależnić się od opiekunów. Choć jego rozwój fizyczny nie postępuje już tak dynamicznie jak w pierwszym roku życia, to tempo zmian nadal jest ogromne. Maluch szybko rośnie, nabiera większej wprawy w chwytaniu i poruszaniu się. Jest coraz bardziej sprawny, samodzielny i niezależny. Jednocześnie nadal bardzo uważnie przygląda się dorosłym i naśladuje ich w codziennych czynnościach. Interesuje się też innymi dziećmi i je również zaczyna naśladować. Dzięki rozwojowi mowy dostrzega, że może mieć wpływ na swoje otoczenie i najbliższe osoby. Doświadcza własnych pragnień i próbuje je spontanicznie realizować. Nierzadko w tym czasie musi zmierzyć się z silnymi uczuciami, jakie nim targają. Z pomocą opiekunów będzie szukał sposobu na poradzenie sobie z napięciem rodzącym się w chwili pojawienia się trudnych emocji.

 

Chodzę!

 

Często około swoich pierwszych urodzin dziecko stawia pierwsze samodzielne kroki, co jest dla niego ogromnym osiągnięciem. Postawa pionowa, lepsza koordynacja i precyzja ruchów sprawiają, że świat wydaje się zdecydowanie większy. W pierwszej połowie drugiego roku życia maluch ćwiczy umiejętność chodzenia. Wszystko po to, by stopniowo od stawiania dość niezdarnych pierwszych kroków przejść do samodzielnego i czasem bardzo szybkiego biegania w okolicach drugich urodzin. Świat widziany z nowej perspektywy jest dla dziecka zdecydowanie bardziej interesujący niż ten, który jeszcze niedawno był dla niego dostępny, dlatego też maluch poznaje go jakby na nowo. Pamiętając o tym, warto zapewnić mu dużo ruchu. Zabawy ruchowe, dostosowane do wieku, mogą w przyjemny i interesujący dla dziecka sposób rozwijać zarówno motorykę dużą, jak i małą. Maluchy uwielbiają bawić się na świeżym powietrzu, dlatego warto korzystać z pogody i bezpiecznego placu zabaw, jakim dysponuje placówka żłobkowa, i właśnie tam organizować im czas.

 

Przestrzeń, którą dziecko eksploruje w drugim roku życia, jest zdecydowanie większa niż ta, którą znało do tej pory. A gdy dodamy do tego nowe kompetencje, jakie rozwinęło (chodzenie, bieganie i znaczna koordynacja ruchów), przestrzeń ta wydaje się zupełnie nowym lądem, który maluch chce poznać ze wszystkich stron. Jednak świat staje się też jakby bardziej skomplikowany. Nagle pojawiają się miejsca, gdzie nie można wchodzić, i przedmioty, których nie powinno się dotykać. Taka sytuacja jest dla malucha nowa. Dotąd bowiem bawił się tym, co ktoś mu podał, raczkował pod czujnym okiem opiekuna, a teraz, gdy sam potrafi wstać, pójść, dokąd chce, i wziąć to, na co ma ochotę, okazuje się, że nie wszystko jest dla niego. Opiekun nie może go już kontrolować w taki sposób jak wcześniej, powinien jednak zadbać o to, aby maluchowi nie stała się krzywda i aby lepiej rozumiał otaczający go świat, poprzez wprowadzenie jasnych i zrozumiałych zasad. One bowiem porządkują świat dziecka i pozwalają mu poczuć się bezpiecznie w otaczającej przestrzeni.

 

Reguły i zasady