Opublikowano: marzec 2014
Innowacje w przedszkolu niepublicznym – przykłady
Opracowała: Agnieszka Sakowicz, dyrektor przedszkola niepublicznego
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz.U. z 2002 r. Nr 56 poz. 506 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz.U. z 2012 r. poz. 752).
W artykule Innowacja jako zarządzanie zmianą skupiliśmy się na omówieniu innowacji pod kątem prawnym oraz przeanalizowaliśmy najważniejsze zadania związane z zarządzaniem (wdrażanie innowacji jako zarządzanie zmianą). Niniejszy tekst jest poświęcony formułowaniu celów innowacji, właściwemu jej opisaniu, klasyfikowaniu i analizowaniu.
W oparciu o wytyczne Rozporządzenia w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki kuratoria (do których trzeba zgłosić chęć wdrożenia innowacji) przygotowały wzór karty zgłoszenia. To zdecydowanie ułatwia pracę dyrektorowi, ma on bowiem pewność, że właściwie uzupełniona karta oznacza spełnienie wymogów formalnych. W różnych kuratoriach wygląda ona odmiennie, jednak najczęściej zawiera następujące elementy:
- dokładne dane adresowe przedszkola oraz REGON, adres strony internetowej itp.,
- tytuł innowacji,
- rodzaj innowacji,
- zgoda autora/zgody autorów innowacji,
- zgoda nauczyciela/zgody nauczycieli biorących udział w innowacji,
- zgoda organu prowadzącego na przekazanie dodatkowych środków finansowych (jeżeli wymaga tego innowacja),
- adresaci innowacji,
- forma zajęć innowacyjnych,
- opinia rady pedagogicznej (obowiązkowa) oraz inne opinie (np. doradcy metodycznego, uczelni, rady rodziców – nieobowiązkowe),
- uchwała rady pedagogicznej (bardzo ważne!),
- opis zasad innowacji – uzasadnienie konieczności wprowadzenia zmian, najważniejsze założenia, spodziewane efekty, proces ewaluacji,
- termin realizacji innowacji.
Rodzaje innowacji
Przywołane Rozporządzenie mówi o następujących rodzajach innowacji (§ 1 pkt 1):
- programowej – zmiany dotyczą programów zajęć edukacyjnych,
- organizacyjnej – zmiany dotyczą organizacji kształcenia, wychowania lub opieki,
- metodycznej – zmiany dotyczą metod pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej.
Warto, aby rodzaj innowacji określił jej autor (autorzy), kierując się własną oceną wagi i znaczenia wprowadzanych zmian. On też powinien wskazać adresata (wybrane: oddziały lub oddział, grupę, przedszkolaka) oraz zaplanować przewidywany czas realizacji innowacji (konkretny semestr, rok szkolny, etap edukacji).
Ważne!
Jeżeli wprowadzenie innowacji wiąże się z dodatkowymi zajęciami dla dzieci, dyrektor musi zwrócić uwagę, by nadal wypełniać warunki realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego (czyli maksymalnie 1/5 czasu pobytu dziecka w przedszkolu przeznaczyć na zajęcia).
Przykłady innowacji