Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

 

Zabawy FundaMentalne w pracy z grupą żłobkową

 

Opracowała: Katarzyna Hordziejewicz, pedagog, dyrektor prywatnego żłobka i przedszkola, współzałożycielka Stowarzyszenia Żłobków Niepublicznych ProRodzina, zastępca przewodniczącej Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia Przedszkoli Niepublicznych

 

Dobra zabawa to podstawa

 

Zabawa pełni fundamentalną rolę w prawidłowym rozwoju małego dziecka. Dzięki niej uczy się ono podstawowych, a jednocześnie najważniejszych czynności, niezbędnych mu w dorosłym życiu. Do piątego roku życia rozwija się blisko 50 proc. zdolności do uczenia się. Kolejne 30 proc. wykształca się do ósmego roku życia. Oznacza to, że dzieciństwo jest okresem największej stymulacji mózgu, a rodzice, opiekunowie i nauczyciele mają niepowtarzalną okazję, aby pomóc dziecku rozwinąć wszystkie jego potencjalne talenty. Należy zwrócić uwagę, że każdy rodzi się z odpowiednim potencjałem, liczbą komórek mózgowych wystarczającą do osiągnięcia sukcesu. Jednak to nie owa liczba decyduje o jego osiągnięciu, a wielość połączeń między nimi. Stymulujące i bogate w doświadczenia środowisko sprawia, że między komórkami nerwowymi tworzą się nowe połączenia. Zabawa odgrywa tutaj szczególnie istotną rolę. Dzięki niej pobudzamy mózg dziecka do tworzenia nowych połączeń nerwowych między komórkami. Budujemy odpowiedni bagaż doświadczeń potrzebny do prawidłowego funkcjonowania w dorosłym życiu.

 

Piramida szczęścia

 

Zabawy FundaMentalne są adresowane do rodziców oraz opiekunów, którzy poprzez współpracę z dzieckiem chcą wspomagać jego harmonijny i wszechstronny rozwój. Dzięki wykorzystaniu podstawowej aktywności małego dziecka, jaką jest zabawa, program pomaga opiekunom budować stabilne, bogate podstawy rozwoju malucha w wieku żłobkowym.

 

Program Zabaw FundaMentalnych jest skonstruowany jak piramida działań, które kształtują umiejętności, formują charakter i wartości. Jej fundament stanowi:

 

  • miłość okazywana dziecku,
  • bezpieczeństwo, jakie mu zapewniamy,
  • zabawa jako podstawowa aktywność malucha.

 

 

 

Szczęście

 

 

 

 

 

 

 

Szacunek dla innych

 

Miłość i życzliwość

 

Odwaga i szczerość

 

 

 

Ufność

 

Współpraca i przyjaźń

 

Wytrwałość i optymizm

 

 

 

 

 

 

 

Kreatywność

 

Logika i myślenie

 

Słuchanie, umuzykalnianie

 

Pamięć i koncentracja

 

 

 

 

 

Bogate słownictwo

 

Czytanie

 

Pisanie

 

Matematyka

 

 

 

 

 

Pojemność mózgu

 

Pięć zmysłów

 

Osiem inteligencji

 

Poczucie własnej wartości

 

Zdrowie i rozwój fizyczny

 

 

 

Miłość i bezpieczeństwo

 

Zabawa