OPUBLIKOWANO: MARZEC 2014
ZAKTUALIZOWANO: 9 STYCZNIA 2018
Odpowiedzialność nauczyciela podczas wycieczki
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz.U. z 2001 r. Nr 135 poz. 1516 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356).
Formą urozmaicenia oferty edukacyjnej oraz sposobem na przeciwdziałanie monotonii zajęć realizowanych na co dzień w murach placówki oświatowej jest bez wątpienia wycieczka, którą można organizować w przedszkolu. O prawnej możliwości organizowania wycieczek dla wychowanków przesądza Rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki. Zgodnie z § 1 ust. 1 ww. Rozporządzenia przedszkole może organizować dla podopiecznych różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki. Jednocześnie § 1 ust. 2 przywołanej regulacji prawnej wskazuje, że może ono także współdziałać ze stowarzyszeniami i innymi podmiotami, których przedmiotem działalności jest krajoznawstwo i turystyka. Placówka może zatem przygotowywać wycieczki zarówno we własnym zakresie, jak i we współpracy z organizacjami pozarządowymi czy też podmiotami świadczącymi komercyjne usługi turystyczne.
Cele i formy wycieczek przedszkolnych
Wspomniane wyżej Rozporządzenie zawiera obszerny katalog celów, którym mogą służyć wycieczki organizowane przez placówki oświatowe. Ze względu na wiek wychowanków nie wszystkie z tych celów będą oczywiście do osiągnięcia przez przedszkola, ale znaczna część z nich koresponduje z założeniami podstawy programowej wychowania przedszkolnego, określonej w Rozporządzeniu w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Można tu m.in. wskazać na:


