Opublikowano: luty 2014
Wydatki bieżące, na które przedszkole niepubliczne może przeznaczyć dotację z budżetu gminy
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. z 2008 r. Nr 38 poz. 207 ze zm.)
Od 1 stycznia 2014 r. obowiązuje nowa treść art. 90 ust. 3d Ustawy o systemie oświaty, ustalająca dopuszczalne rodzaje wydatków, na które można przeznaczyć dotację otrzymywaną od gminy przez osobę prowadzącą przedszkole niepubliczne. Stosownie do tego przepisu dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na:
- pokrycie wydatków bieżących przedszkoli, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności placówki, w tym na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej przedszkole, jeżeli pełni funkcję dyrektora, z wyjątkiem wydatków na inwestycje i zakupy inwestycyjne, zakup i objęcie akcji i udziałów lub wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego,
- zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, obejmujących:
- książki i inne zbiory biblioteczne,
- środki dydaktyczne służące procesowi dydaktyczno-wychowawczemu realizowanemu w przedszkolach,
- sprzęt sportowy i rekreacyjny,
- meble,
- pozostałe środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne o wartości nieprzekraczającej wielkości ustalonej w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych, dla których odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszt uzyskania przychodu w 100 proc. ich wartości, w momencie oddania do używania.
Nowa treść przywołanego przepisu nie pozostawia wątpliwości, że dotację można przeznaczyć na wynagrodzenie osoby prowadzącej przedszkole, która to możliwość w stanie prawnym obowiązującym przed 1 stycznia 2014 r. była często podważana. Oprócz tego regulacja wskazuje katalog dopuszczalnych wydatków, w tym środków trwałych, na które może być przeznaczona dotacja.
Ustawa nadal posługuje się pojęciem wydatków bieżących, które bywa różnie interpretowane przez osoby prowadzące przedszkola niepubliczne oraz organy dotujące (gminy), co może stanowić źródło problemów wynikających z konieczności zwrotu błędnie wydatkowanej, zdaniem samorządu, dotacji. Obecnie Ustawa podejmuje próbę zdefiniowania, co należy rozumieć pod tym pojęciem, lecz nowa treść przepisu nadal nie rozwiewa dotychczasowych wątpliwości. Zgodnie z obecnym brzmieniem art. 90 ust. 3d uso. przez wydatki bieżące należy rozumieć każdy wydatek poniesiony na cele działalności przedszkola. Nie ulega przy tym wątpliwości, że dotacji nie można przeznaczyć na zakup i objęcie akcji i udziałów lub wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego, gdyż Ustawa wprost wyłącza taką możliwość. W ramach katalogu negatywnego, czyli wskazującego, jakich wydatków nie można ponieść z dotacji, Ustawa wymienia jednak również wydatki na inwestycje i zakupy inwestycyjne, nie wskazując w żaden sposób, co należy przez te pojęcia rozumieć.
W efekcie nowelizacja nie do końca spełnia swoje zadanie, ponieważ już na gruncie stanu prawnego obowiązującego do końca ubiegłego roku powszechna była interpretacja, że przez wydatki bieżące nie można rozumieć wydatków o charakterze inwestycyjnym. Wszelako trudno było konkretnie sprecyzować, jak zakwalifikować dany wydatek, gdyż osoby prowadzące oraz organy dotujące przyjmowały zdecydowanie rozbieżne interpretacje. Oczywiście w interesie gmin leżało kwestionowanie jak największej części wydatków przedszkoli niepublicznych, bo w konsekwencji oznaczało to powstanie obowiązku ich zwrotu. Można się zatem zastanowić, jakie wydatki na gruncie obowiązującego stanu prawnego są wydatkami bieżącymi i jakich gmina nie może zakwestionować.
Wydatki bieżące


