Opublikowano: luty 2014
Nowelizacja Ustawy o systemie informacji oświatowej – omówienie wprowadzonych zmian
Opracował: Marcin Majchrzak, prawnik, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz.U. z 2011 r. Nr 139 poz. 814 ze zm.),
- Ustawa z dnia 22 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o systemie informacji oświatowej (Dz.U. z 2013 r. poz. 1639).
Z początkiem 2014 r. weszła w życie kolejna, już piąta nowelizacja Ustawy o systemie informacji oświatowej. Głównym celem jej wprowadzenia ma być likwidacja nieprawidłowości wykrytych w nowym systemie informacji oświatowej. Z powodu błędów system, który miał w pełni obowiązywać już w tym roku, będzie funkcjonował równocześnie ze starym aż do 1 marca 2017 r.
Wprowadzenie nowego systemu informacji oświatowej nastąpiło na mocy Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej. Zastąpiła ona Ustawę z dnia 19 lutego 2004 r. o systemie informacji oświatowej, która regulowała sposób funkcjonowania starego systemu. Zgodnie z brzmieniem przepisów przejściowych zawartych w nowym akcie prawnym, pomimo utraty przez Ustawę z 2004 r. mocy obowiązującej, zbieranie danych o uczniach i nauczycielach miało następować w okresie przejściowym na podstawie starych przepisów. Koniec okresu przejściowego przewidziano na 1 marca 2014 r., przy czym od 30 kwietnia 2012 r. planowano uruchamianie kolejnych rejestrów nowego SIO. Zgodnie z założeniami nowego SIO dane identyfikacyjne uczniów i nauczycieli są weryfikowane z analogicznymi danymi gromadzonymi w rejestrze PESEL. Dopiero po ich prawidłowej weryfikacji byłyby one przekazywane do bazy danych nowego SIO. Natomiast w przypadku negatywnej weryfikacji danych konieczne byłoby ich skorygowanie. Jednak w praktyce okazało się, że liczba przypadków negatywnego zweryfikowania danych jest tak duża, że uniemożliwia terminowe ich wprowadzanie. Tym samym nie jest możliwe poprawne naliczenie subwencji oświatowej.
Wymienia się dwie główne przyczyny błędnej weryfikacji:
- błędy pisarskie występujące podczas wprowadzania danych,
- błędy danych zgromadzonych w rejestrze PESEL.
Wiadomo, że wyeliminowanie tego typu błędów jest bardzo czasochłonne, a zapewnienie prawidłowego funkcjonowania i weryfikacji danych może się okazać utrudnione. Powyższe problemy stały się główną przyczyną nowelizacji Ustawy o systemie informacji oświatowej, a tym samym przedłużenia stosowania starego SIO. Dokonano tego, zmieniając treść art. 105 ww. Ustawy, zawierającego przepis przejściowy przesądzający o okresie równoległego funkcjonowania starego i nowego SIO.


