OPUBLIKOWANO: 31 LIPCA 2018
Fundusze unijne dla oświaty na lata 2014–2020
Opracowała: Agnieszka Kalisz, koordynator projektów systemowych realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Dotacje unijne wykorzystane w latach 2007–2013 umożliwiły wprowadzenie istotnych zmian w systemie polskiej edukacji. Zostały stworzone kompleksowe rozwiązania, które wpłynęły na podniesienie jakości systemu kształcenia. Główne obszary edukacji, które zostały dofinansowane przez ES, to: edukacja przedszkolna, indywidualizacja procesu nauczania i wychowania, modyfikacja systemu egzaminów zewnętrznych, doskonalenie nauczycieli, szkolnictwo zawodowe.
Podsumowanie okresu programowania 2007–2013
W perspektywie finansowej 2007–2013 na wsparcie polskiego systemu edukacji w ramach regionalnych programów operacyjnych oraz Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki przeznaczono prawie 3,4 mld euro, w tym 1,5 mld euro na wsparcie edukacji przedszkolnej.
W ramach RPO były dofinansowywane przede wszystkim projekty związane z renowacją infrastruktury oświatowej, zakupem pomocy dydaktycznych oraz wprowadzaniem programów profilaktycznych. W ramach programów regionalnych opracowanych dla 16 województw szkoły i przedszkola mogły otrzymać dofinansowanie projektów polegających na budowie, rozbudowie lub modernizacji obiektów dydaktycznych, infrastruktury pomocniczej (takiej jak sale komputerowe, biblioteki), infrastruktury sportowej oraz społeczno-edukacyjnej, a także na zakup wyposażenia obiektów dydaktycznych. O środki na dofinansowanie wszystkich tych przedsięwzięć mogły ubiegać się organy prowadzące szkoły i przedszkola.
PO KL był drugim kluczowym źródłem finansowania inicjatyw w obszarze oświaty w minionym okresie programowania. Wyodrębniony w nim Priorytety III wprowadzany na poziomie centralnym i Priorytet IX realizowany na poziomie regionalnym zostały poświęcone edukacji.
Priorytet III – Wysoka Jakość Systemu Oświaty – koncentrował się głównie na działaniach podwyższających jakość funkcjonowania sytemu oświaty poprzez wdrożenie rozwiązań systemowych w zakresie monitoringu i ewaluacji oraz rozwój badań edukacyjnych i wykorzystanie ich wyników do oceny adekwatności działań edukacyjnych do sytuacji społeczno-gospodarczej. W ramach Priorytetu III były dofinansowywane projekty mające na celu zwiększenie efektywności systemu kształcenia i doskonalenia kadry oświatowej, doskonalenie programów nauczania, rozwój systemu doradztwa edukacyjno-zawodowego.
Wsparciem w ramach Priorytetu IX były obejmowane projekty, które zakładały wyrównywanie szans edukacyjnych, upowszechnienie edukacji przedszkolnej, podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego, doskonalenie kadr systemu oświaty, pobudzanie aktywności w zakresie edukacji mieszkańców obszarów wiejskich. Znaczne wsparcie finansowe w ramach Priorytetu IX zostało przeznaczone na programy rozwojowe szkół i placówek oświatowych, co umożliwiło realizację szeregu działań edukacyjnych, takich jak zajęcia pozalekcyjne dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych; opieka psychologiczna; programy wyrównawcze czy zajęcia mające na celu kształcenie umiejętności kluczowych. Niemałe dotacje przeznaczono na tworzenie nowych ośrodków wychowania przedszkolnego, zwłaszcza na obszarach wiejskich, oraz wsparcie istniejących przedszkoli. Dzięki środkom unijnym było możliwe wydłużenie godzin pracy przedszkoli, zatrudnienie dodatkowego personelu oraz przeprowadzenie dodatkowych naborów. Ponadto unijne dotacje wykorzystano na kampanie informacyjne promujące edukację przedszkolną, a wszystko po to, by zmniejszyć nierówności w dostępie do edukacji przedszkolnej.
Zostały opracowane także nowe podstawy programowe kształcenia w zawodach i nowa formuła egzaminu zawodowego, w tym egzaminów zawodowych online. Wsparciem EFS objęto ponad 7 tys. szkół zawodowych. Około 10 tys. uczniów szkół zawodowych skorzystało ze staży zawodowych w innych krajach Unii Europejskiej.
Okres programowania 2014–2020


