Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: LUTY 2014
ZAKTUALIZOWANO: 8 SIERPNIA 2017

 

Nowelizacja Ustawy o systemie informacji oświatowej – omówienie wprowadzonych zmian

 

Opracował: Marcin Majchrzak, prawnik, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz.U. z 2016 r. poz. 1927 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 22 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o systemie informacji oświatowej (Dz.U. z 2013 r. poz. 1639),
  • Ustawa z dnia 21 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy o systemie informacji oświatowej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2017 r. poz. 949).

 

Z początkiem 2014 r. weszła w życie kolejna, już piąta nowelizacja Ustawy o systemie informacji oświatowej. Głównym celem jej wprowadzenia ma być likwidacja nieprawidłowości wykrytych w nowym systemie informacji oświatowej.

 

Wprowadzenie nowego systemu informacji oświatowej nastąpiło na mocy Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej. Zastąpiła ona Ustawę z dnia 19 lutego 2004 r. o systemie informacji oświatowej, która regulowała sposób funkcjonowania starego systemu. Zgodnie z brzmieniem przepisów przejściowych zawartych w nowym akcie prawnym, pomimo utraty przez Ustawę z 2004 r. mocy obowiązującej, zbieranie danych o uczniach i nauczycielach miało następować w okresie przejściowym na podstawie starych przepisów. Koniec okresu przejściowego przewidziano na 1 marca 2014 r., przy czym od 30 kwietnia 2012 r. planowano uruchamianie kolejnych rejestrów nowego SIO. Zgodnie z założeniami nowego SIO dane identyfikacyjne uczniów i nauczycieli są weryfikowane z analogicznymi danymi gromadzonymi w rejestrze PESEL. Dopiero po ich prawidłowej weryfikacji byłyby one przekazywane do bazy danych nowego SIO. Natomiast w przypadku negatywnej weryfikacji danych konieczne byłoby ich skorygowanie. Jednak w praktyce okazało się, że liczba przypadków negatywnego zweryfikowania danych jest tak duża, że uniemożliwia terminowe ich wprowadzanie. Tym samym nie jest możliwe poprawne naliczenie subwencji oświatowej.

 

Wymienia się dwie główne przyczyny niepoprawnej weryfikacji:

 

  • błędy pisarskie występujące podczas wprowadzania danych,
  • błędy danych zgromadzonych w rejestrze PESEL.