Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: LUTY 2014
ZAKTUALIZOWANO: 14 STYCZNIA 2018

 

Obsługa finansowa, administracyjna i organizacyjna przedszkoli

 

Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.).

 

Zadania i obowiązki organu prowadzącego dotyczące obsługi prowadzonych przez niego przedszkoli określa art. 10 ust. 1 Ustawy Prawo oświatowe. Zgodnie z tym przepisem organ prowadzący odpowiada za działalność przedszkola, a do jego zadań należy w szczególności:

 

  • zapewnienie warunków działania placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,
  • zapewnienie warunków umożliwiających stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym,
  • wykonywanie remontów obiektów przedszkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie,
  • wyposażenie przedszkola w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych oraz wykonywania innych zadań statutowych,
  • zapewnienie obsługi administracyjnej, organizacyjnej oraz finansowej przedszkola, w tym w zakresie wykonywania czynności, wymienionych w art. 4 ust. 3 pkt 2–6 Ustawy o rachunkowości.

 

Do czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2–6 Ustawy o rachunkowości, należą:

 

  • prowadzenie – na podstawie dowodów księgowych – ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym,
  • okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,
  • wycena aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego,
  • sporządzanie sprawozdań finansowych,
  • gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej Ustawą.

 

W celu wykonywania powyższych zadań, zgodnie z art. 10 ust. 2 Ustawy Prawo oświatowe, organy prowadzące przedszkola mogą organizować:

 

  • jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej,
  • wspólną obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną prowadzonych przedszkoli – do realizowania m.in. czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2–6 Ustawy o rachunkowości.

 

Zwrot „mogą organizować” oznacza, że decyzja o zorganizowaniu bądź nie wspólnej obsługi prowadzonych przedszkoli należy wyłącznie do organu prowadzącego. Wspólna obsługa przedszkoli prowadzonych przez daną jednostkę samorządu terytorialnego może zostać zorganizowana jedynie w drodze uchwały. Z punktu widzenia organu prowadzącego wspólna obsługa wiąże się z minimalizacją kosztów jej prowadzenia, więc zespoły ekonomiczno-administracyjne są chętnie tworzone.

 

Prowadzenie wspólnej obsługi przedszkoli