OPUBLIKOWANO: STYCZEŃ 2014
ZAKTUALIZOWANO: 4 WRZEŚNIA 2017
Nowe wymagania wobec szkół. Część IV
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2015 r. poz. 1214).
Ostatnie trzy wymagania określają zadania szkoły dotyczące współpracy ze środowiskiem, uwzględniania wniosków z analiz badań zewnętrznych i wewnętrznych oraz zarządzania szkołą. Współczesna szkoła musi uwzględniać zarówno oczekiwania i wymagania lokalnego społeczeństwa, jak i zmierzyć się z jawnością informacji o efektach swojej pracy (zewnętrzne sprawdziany, ewaluacje). Zarządzanie szkołą to przede wszystkim delegowanie uprawnień i włączanie do procesu decyzyjnego rodziców i uczniów.
Wymaganie 10. Wykorzystywane są zasoby szkoły lub placówki oraz środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju
W charakterystyce na poziomie podstawowym wskazano na konieczność podejmowania przez szkołę następujących działań:
- rozpoznanie potrzeb i zasobów szkoły oraz środowiska lokalnego i na tej podstawie występowania z inicjatywą na rzecz ich wzajemnego rozwoju,
- w sposób systematyczny i celowy, z uwzględnieniem specyfiki działania szkoły, współpraca z instytucjami i organizacjami w środowisku lokalnym.
Żeby zrealizować wymaganie na poziomie wysokim, współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym powinna wpływać na ich wzajemny rozwój. Rozwój społeczeństwa obywatelskiego i samorządności lokalnej spowodował, że konieczne stało się przygotowanie uczniów do aktywności społecznej. Stąd w wymaganiach silniejszy akcent został postawiony na pracę zespołową, rozwój wolontariatu, planowe działania na rzecz społeczności lokalnych. Wykorzystywanie zasobów szkoły oraz środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju wymaga niewątpliwie innego spojrzenia na zadania, które szkoła ma do spełnienia. W Ustawie o systemie oświaty nie określono w sposób systemowy zasad współdziałania szkoły ze społecznością lokalną. Rady funkcjonują w nielicznych szkołach, a w ich skład nie wchodzą, jak w innych krajach, przedstawiciele środowiska lokalnego. Jednoznacznie określony jest natomiast zakres współpracy szkoły z instytucjami. W pierwszej kolejności szkoła jest zobowiązana do współpracy z organami prowadzącym i nadzorującym, okręgową komisją egzaminacyjną, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, stacjami sanitarno-epidemiologicznymi, policją, kuratorami sądowymi i sądami rodzinnymi. Współpraca może przybierać różną postać, od przekazywania sobie informacji po wspólne organizowanie przedsięwzięć. Szkoła powinna, zgodnie z wymaganiami, korzystać z zasobów środowiska, jednocześnie dając szansę na korzystanie ze swoich zasobów.


