Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 17 STYCZNIA 2020 Zebranie rady pedagogicznej – podsumowanie pierwszego półrocza Opracowała i zaktualizowała: Małgorzata Celuch, wicedyrektor szkoły, nauczycielka matematyki i informatyki z wieloletnim stażem pracy Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.). Zgodnie z art. 69 ust. 5 Ustawy Prawo oświatowe zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie (semestrze) w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno- wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady (art. 69 ust. 6 ww. Ustawy). W regulaminie rady pedagogicznej zazwyczaj jest zapis, że o jej zebraniu dyrektor informuje z co najmniej tygodniowym lub dwutygodniowym wyprzedzeniem. Jednak terminy zebrań planowanych, takich jak klasyfikacyjne – można ustalić już na etapie przygotowywania kalendarium szkolnego, czyli w sierpniu, jeszcze przed rozpoczęciem roku szkolnego. Wcześniejsze informowanie o terminach zebrań rady pedagogicznej ma duże znaczenie dla nauczycieli w kwestii planowania ważnych spraw prywatnych, aby nie kolidowały popołudniowymi obowiązkami zawodowymi. W niektórych szkołach istnieje zwyczaj, że wszystkie zebrania, szkolenia, wywiadówki odbywają się w jednym dniu tygodnia, np. w czwartki. Wówczas można zadbać, aby lekcje kończyły się tego dnia wystarczająco wcześnie, by nie trzeba było ich skracać w celu odbycia zebrania. Znacząco ułatwia to nauczycielom planowanie innych spraw na cały rok szkolny, ponieważ mają pewność, że inne popołudnia nie będą zajęte zebraniami. Ważne! W połowie roku szkolnego powinno się odbyć szczególne zebranie rady pedagogicznej, na którym zostanie przeprowadzona klasyfikacja śródroczna, podsumowana dotychczasowa praca szkoły i zostaną wyciągnięte wnioski z półrocznej pracy szkoły oraz podjęte decyzje dotyczące modyfikacji nieskutecznych działań i rozpoczęcia nowych zadań. Koniec pierwszego półrocza to najlepszy moment na ocenę sytuacji szkolnej i wprowadzenie ewentualnych ulepszeń. Jak każde inne zebranie rady pedagogicznej, tak i zebranie śródroczne rozpocząć należy od spraw porządkowych, zapewniających sprawny przebieg zebrania. Na początku trzeba powołać protokolantów, gdyż zgodnie z art. 73 ust. 2 ww. Ustawy zebrania rady pedagogicznej muszą być protokołowane. Należy także powołać komisję skrutacyjną do liczenia głosów podczas głosowań przeprowadzanych w trakcie zebrania. Członkowie tej komisji powinni na początku ustalić liczbę osób obecnych na zebraniu, powinni także wiedzieć, że zgodnie z art. 73 ust. 1. ww. Ustawy uchwały rady pedagogicznej są podejmowane większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków. Znając ogólną liczbę członków rady pedagogicznej oraz osób obecnych na zebraniu, można stwierdzić, czy liczba obecnych jest wystarczająca do podejmowania uchwał. Zapamiętaj! Zgodnie z art. 73 ust. 1a upo. uchwały rady pedagogicznej w sprawach związanych z osobami pełniącymi funkcje kierownicze w szkole lub placówce bądź dotyczące opiniowania kandydatów na takie stanowiska podejmowane są w głosowaniu tajnym. Na początku zebrania warto powołać komisję wnioskową, której zadaniem jest zapisanie wszystkich wniosków zgłoszonych podczas zebrania przez członków rady pedagogicznej. Należy także przekazać do uzupełnienia listę obecności na zebraniu. Obecność na zebraniach rady pedagogicznej jest obowiązkowa dla wszystkich jej członków. Zwolnić nauczyciela z uczestnictwa w zebraniu może tylko dyrektor szkoły. Każda nieobecność powinna być usprawiedliwiona. Warto także przypomnieć, że zgodnie z art. 73 ust. 3. ww. Ustawy osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są zobowiązane do nieujawniania omawianych spraw, które mogłyby naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły. Każdy protokół zebrania rady pedagogicznej powinien być zatwierdzony przez radę, dlatego jednym z pierwszych punktów kolejnego zebrania powinno być głosowanie w sprawie protokołu z poprzedniego zebrania. Po każdym zebraniu protokół powinien być sporządzony przez wyznaczonych protokolantów i udostępniony w pokoju nauczycielskim. Każdy nauczyciel ma obowiązek zapoznania się z nim w wyznaczonym terminie i zgłoszenia ewentualnych uwag w czasie określonym w regulaminie rady pedagogicznej. Po czynnościach wstępnych można przejść do części zasadniczej zebrania. Najpierw należy przedstawić wyniki klasyfikacji śródrocznej. Wychowawcy wszystkich klas szkół dziennych informują o ocenach śródrocznych swoich uczniów z poszczególnych zajęć edukacyjnych i zachowania, o uczniach nieklasyfikowanych, a także o frekwencji klasy, karach i wyróżnieniach dla uczniów, ewentualnie innych sprawach dotyczących klasy, o których powinna być poinformowana rada pedagogiczna. Analogicznie opiekunowie wszystkich semestrów szkoły dla dorosłych analizują wyniki egzaminów semestralnych. Wyniki klasyfikacji śródrocznej oraz semestralnej podlegają przyjęciu poprzez uchwałę rady pedagogicznej. Ostatnia część zebrania to czynności prowadzące do oceny pracy szkoły w pierwszym półroczu i podjęcia decyzji o potrzebnych zmianach. W tym celu można przedstawić wnioski z prac zespołów klasowych, wychowawcy poszczególnych klas mogą opowiedzieć o klasie, ale tylko w kwestiach, które rozstrzygnąć musi cała rada pedagogiczna. Nauczyciele pracujący z danym zespołem klasowym powinni systematycznie spotykać się, aby omawiać sprawy zespołu klasowego i podejmować odpowiednie decyzje. Jednak są sytuacje, o których powinna być poinformowana cała rada pedagogiczna. Przykład Matka ucznia dostarczyła zaświadczenie lekarskie, z którego wynika, że dziecko jest przewlekle chore i w związku z chorobą wymagane są szczególne zachowania nauczycieli, np. pozwolenie na spożycie posiłku podczas lekcji, aby zapobiec spadkowi poziomu cukru, pozwalanie na wychodzenie do toalety podczas lekcji. O takich sytuacjach powinni być poinformowani wszyscy nauczyciele, gdyż każdy może mieć w tej klasie zastępstwo. Kolejnym etapem zebrania może być sprawozdanie z prac zespołu wychowawców. Nie musi to być pełne sprawozdanie z półrocznej pracy, wystarczą same wnioski. Wychowawcy klas powinni spotykać się na systematycznych zebraniach i dokonywać ustaleń dotyczących spraw wychowawczych na bieżąco. Są jednak kwestie, które dotyczą wszystkich nauczycieli i o nich należy mówić na zebraniu rady pedagogicznej. Przykład 1 Po wnikliwej obserwacji i rozmowach na zebraniach zespołu wychowawców nauczyciele dochodzą do wniosku, że niektóre zasady związane z pełnieniem dyżurów podczas przerw międzylekcyjnych powinny się zmienić. Na przykład pracownicy obsługi lub inni uczniowie zauważają, że niektórzy uczniowie palą papierosy na podwórku szkolnym. Wychowawcy proponują, by dodać do grafiku dyżur na podwórku szkolnym lub zaostrzenie kar za przyłapanie na paleniu na terenie szkoły. Przykład 2 Podczas jednego ze spotkań zespołu wychowawczych okazało się, że nauczyciele wyciągają różne konsekwencje za te same przewinienia uczniów. Zespół wychowawców może opracować jednolite zasady postępowania. Jednak procedury te powinny być znane wszystkim nauczycielom i zostać zaakceptowane przez radę pedagogiczną. W poprawie sytuacji wychowawczej mogą pomóc sprawozdania (lub wnioski) z pracy pedagoga, psychologa szkolnego lub przedstawienie wniosków, pomysłów wynikających z bezpośredniej pracy z uczniami. Pracę szkoły można także poprawiać pod względem wyników nauczania. W tym celu można przedstawić sprawozdania z pracy zespołów przedmiotowych lub same wnioski z tych sprawozdań. Pomocne będzie też omówienie wyników próbnych egzaminów zewnętrznych przeprowadzonych w szkole (m.in. próbna matura, egzamin ósmoklasisty), a także podsumowanie udziału uczniów w zawodach oraz konkursach szkolnych i pozaszkolnych. Jeśli wyniki są dobre, można wprowadzić jedynie drobne modyfikacje udoskonalające pracę szkoły. Jeśli jednak wyniki są słabe, EWD ujemne – zmiany powinny być znaczące. Wówczas można zlecić zespołom przedmiotowym szczegółowe omówienie kwestii dotyczących niskich wyników z poszczególnych przedmiotów. Na zebraniu podsumowującym pierwsze półrocze pracy szkoły można omówić wiele innych aspektów funkcjonowania placówki. Pomóc w tym mogą: sprawozdania z pracy zespołów zadaniowych działających w szkole lub wnioski z ich pracy, podsumowanie pracy samorządu uczniowskiego po pierwszym półroczu, podsumowanie realizacji projektów realizowanych przez szkołę, a także sprawozdanie z realizacji planu doskonalenia nauczycieli. Podczas podsumowania pracy szkoły za pierwsze półrocze roku szkolnego uwzględnić należy także analizę sytuacji wychowawczej i opiekuńczej, analizę stanu BHP pod kątem wypadków uczniów i pracowników na terenie szkoły. Szczególne znaczenie ma przedstawienie wniosków i spostrzeżeń z nadzoru sprawowanego przez dyrektora szkoły. Zgodnie z art. 69 ust. 7 ww. Ustawy dyrektor przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły. Przedstawiając informacje o przebiegu nadzoru, należy uwzględnić wiele aspektów: · w jakim stopniu został wdrożony plan nadzoru na pierwsze półrocze, · czy zostały wyciągnięte wnioski z poprzedniego roku szkolnego, · jakie pozytywne skutki wyniknęły z działań ewaluacyjnych, · jakie negatywne efekty wyniknęły z przeprowadzania ewaluacji wewnętrznej, · wnioski do sprawowania nadzoru w drugim półroczu. Przedstawiając informacje o działalności szkoły, należy zwrócić uwagę na: · wnioski z monitoringu realizacji podstawy programowej i ramowych planów nauczania, · bezpieczeństwo w szkole, BHP, · pomoc psychologiczno-pedagogiczną, · działalność organów wewnętrznych szkoły, · awans zawodowy nauczycieli. Po omówieniu stanu po pierwszym półroczu można podjąć decyzje dotyczące wszelkich zmian dających szanse na poprawę jakości działalności szkoły, dokonać ulepszeń w planie pracy na podstawie dotychczasowych efektów, zmodyfikować działania wychowawcze i podać kalendarium na drugie półrocze, jeśli uległo modyfikacji. Na koniec zebrania dyrektor może przedstawić plan naboru na kolejny rok szkolny oraz plan pracy komisji ds. rekrutacji.