Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: GRUDZIEŃ 2013


Omówienie wymagań wobec przedszkoli. Wymagania 5–8


Opracowała: Jadwiga Pytlarczyk, specjalista ds. nadzoru pedagogicznego, autorka publikacji dla nauczycieli oraz dyrektorów przedszkoli, prowadzi szkolenia m.in. z zakresu nadzoru pedagogicznego i awansu zawodowego


Podstawa prawna:


  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2009 r. Nr 168 poz. 1324 ze zm.).


Nowelizacja Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego dotyczy przede wszystkim wymagań wobec przedszkoli. Zrezygnowano z podziału na cztery obszary, a same wymagania ujęto w kolejności od 1 do 12. Na pierwszy rzut oka zmiany wydają się nieznaczne, wymagania brzmią często tak samo jak przed nowelizacją. Dopiero po głębszej analizie wymagań na poziomie D i B dostrzega się istotne modyfikacje.

Ponieważ wymagania są podstawą oceny pracy przedszkola podczas ewaluacji zewnętrznej, należy dokonać ich wnikliwej analizy, aby dostosować do nich sposób funkcjonowania placówki.


Poniżej znajduje się omówienie wymagań 5–8 wraz z interpretacją i przydatnymi wskazówkami, które pozwolą na analizę sposobu pracy własnego przedszkola i ewentualną korektę działań. W każdej charakterystyce zwrócono uwagę na wybrane słowa klucze, które decydują o działaniach przedszkola.


Wymaganie 5. Respektowane są normy społeczne


Charakterystyka wymagania na poziomie D

Relacje między wszystkimi członkami społeczności przedszkolnej są oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu. Dzieci wiedzą, jakich zachowań się od nich oczekuje. Czują się w przedszkolu bezpiecznie. Podejmuje się działania wychowawcze mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań.

W przedszkolu kształtuje się postawę odpowiedzialności dzieci za działania własne i działania podejmowane w grupie. Podejmowane działania wychowawcze są monitorowane i w razie potrzeb modyfikowane.


Charakterystyka wymagania na poziomie B

W przedszkolu, wspólnie z rodzicami, analizuje się podejmowane działania wychowawcze, w tym mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań. Ocenia się ich skuteczność oraz w razie potrzeb modyfikuje. Dzieci wykazują się odpowiedzialnością w działaniu i relacjach społecznych.


Słowa klucze: relacje pomiędzy członkami społeczności przedszkolnej, oczekiwane zachowania, bezpieczeństwo, eliminowanie zagrożeń, planowa praca wychowawcza, odpowiedzialność, monitorowanie, analiza, modyfikacja działań wychowawczych.


Interpretacja wymagania – działania przedszkola zapewniające spełnianie wymagania na wysokim poziomie


Ewaluacja wewnętrzna


  1. Przedszkole dba o pozytywne relacje pomiędzy podmiotami: dyrektorem, nauczycielami, pracownikami niepedagogicznymi i dziećmi. Jest to widoczne w praktyce, ale może też mieć odbicie w wewnętrznych procedurach i innych uregulowaniach, np. w kodeksie etyki zawodowej.
  2. W grupach przedszkolnych zawarto umowy dotyczące zachowania, wspólnie z dziećmi wypracowano kodeksy grupowe, które są znane dzieciom i przez wszystkich akceptowane.
  3. Przedszkole zapewnia bezpieczne warunki pobytu dzieci (baza materialna), stworzono system procedur gwarantujących bezpieczeństwo fizyczne, nauczyciele tworzą atmosferę zapewniającą poczucie bezpieczeństwa.
  4. W przedszkolu funkcjonuje katalog wartości uzgodniony z rodzicami, który jest wprowadzany przez planową pracę wychowawczą nauczycieli. Nauczyciele przez tematy kompleksowe wyjaśniają dzieciom znaczenie poszczególnych wartości, uczą je ich rozumienia i postępowania zgodnie z nimi. Stosują metody wychowawcze zapewniające oczekiwane rezultaty oraz eliminowanie zachowań niepożądanych.
  5. Przedszkole dokonuje ewaluacji działań wychowawczych, modyfikuje je w razie potrzeby