Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 24 MAJA 2019
Wymagania wobec szkół. Część III
Opracował i zaktualizował: Wojciech Wasielewski, pracownik kuratorium oświaty
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 1611),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591 ze zm.).
Rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego określa obowiązki i kierunek rozwoju szkół nie tylko w zakresie pracy dydaktyczno-wychowawczej, ale również szeroko rozumianej współpracy z lokalną społecznością. Umiejętność współdziałania określona została jako wartość, która decyduje o rozwoju społeczności szkolnej, a więc nauczycieli, rodziców i uczniów, oraz społeczeństwa obywatelskiego. Współczesna szkoła to miejsce, gdzie uczniowie, nauczyciele i rodzice powinni nabyć przede wszystkim umiejętność pracy w zespole.
Wymaganie 6. Rodzice są partnerami szkoły lub placówki
Charakterystyka wymagania:
• rodzice współdecydują w sprawach szkoły lub placówki i uczestniczą w podejmowanych działaniach,
• szkoła lub placówka współpracuje z rodzicami na rzecz rozwoju dzieci,
• szkoła lub placówka pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy.
Zauważyć należy, że przepisy prawa oświatowego zobowiązują szkołę do m.in.:
• bieżącego informowania rodziców o postępach i trudnościach ucznia w nauce i zachowaniu dzieci,
• pozyskania zgody na objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
• pisemnego poinformowania rodziców o zakresie i formach udzielanej pomocy.
Rodzice, poprzez radę rodziców, mają prawnie zagwarantowaną możliwość m.in. występowania z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły do dyrektora i nauczycieli, uchwalania programu wychowawczo-profilaktycznego, wyrażania opinii o nawiązaniu współpracy szkoły ze stowarzyszeniami.
Wymaganie 7. Szkoła lub placówka współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju.
Charakterystyka wymagania:
• szkoła lub placówka, w sposób celowy, współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym; celowa współpraca z instytucjami oznacza, że szkoła rozpoznała potrzeby środowiska lokalnego i potrafi je wykorzystywać do realizacji programów nauczania i programów wychowawczych.
• współpraca szkoły lub placówki ze środowiskiem lokalnym wpływa na ich wzajemny rozwój oraz na rozwój uczniów.
Szkoła powinna być ośrodkiem życia kulturalnego w środowisku lokalnym, miejscem debaty nad rozwojem społeczności lokalnej, miejscem, gdzie ścierają się poglądy i tworzą nowe pomysły. Charakterystyka wymagania zobowiązuje szkoły do rozpoznania potrzeb i zasobów szkoły oraz środowiska lokalnego i podejmowania inicjatyw na tej podstawie. Rozpoznanie potrzeb powinno odbywać się w sposób systemowy, a więc w szkole zadanie monitorowania potrzeb środowiska należy przydzielić konkretnej osobie lub zespołowi. Monitorowanie może odbywać się poprzez np. zbieranie informacji z lokalnej prasy, biuletynów, stron internetowych czy portali społecznościach. Ważne jest również rozwijanie bezpośrednich kontaktów z instytucjami, samorządem, organizacjami pozarządowymi, zakładami pracy, lokalnymi stowarzyszeniami czy indywidualnymi osobami.
Przykładowe inicjatywy podejmowane w szkole:
• organizacja imprez sportowych, kulturalnych, oświatowych, festynów,
• promowanie bezpieczeństwa (współpraca z lokalną policją itp.),
• wycieczki do lokalnych przedsiębiorstw i zakładów pracy,
• organizacja zajęć dla dorosłych: nauka języka obcego, zajęcia komputerowe, warsztaty,
• wykorzystanie sali gimnastycznej przez społeczność lokalną,
• współpraca z seniorami, osobami niepełnosprawnymi, związkami zawodowymi,
• organizacja akcji charytatywnych oraz wolontariatu.
Istotne jest, żeby szkoła badała potrzeby środowiska i na nie odpowiadała. Potrzeby środowiska są najczęściej zaspokajane podczas realizacji wspólnych projektów z instytucjami, których zadaniem jest współpraca ze szkołami. Poradnie psychologiczno-pedagogiczne, policja i wiele innych instytucji, współpracując ze szkołą, realizują również swoje potrzeby. Wzajemne zaspokajanie potrzeb szkoły i środowiska odbywa się m.in. przez:
• konkursy międzyszkolne,
• współpracę z uczelniami wyższymi (dni otwarte, kiermasz),
• realizację innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
• realizację turystyki szkolnej, krajoznawstwa,
• wymianę międzynarodową,
• akcje społeczne i ekologiczne,
• uroczystości patriotyczne.
Wspomniana już systemowość i systematyczność działań powinna służyć w pierwszej kolejności kształtowaniu u uczniów aktywności, kreatywności, a wśród dorosłych – kształtowaniu postawy zaangażowania w działania samorządu i szerszej społeczności lokalnej. Realizacja wymagania obejmuje prowadzenie przez szkołę systematycznego monitorowania (lub ewaluacji) efektów współpracy. Rozwój zarówno szkoły, jak i społeczności lokalnej, powinien wiązać się z podejmowaniem modyfikacji, szukaniem nowych rozwiązań i obszarów współpracy i, co najważniejsze, odpowiadać na zmieniające się potrzeby i aspiracje.
Wymaganie 8. Szkoła lub placówka, organizując procesy edukacyjne, uwzględnia wnioski z analizy wyników egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych.
Charakterystyka wymagania:
• w szkole lub placówce analizuje się wyniki egzaminów, wyniki ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych, odpowiednio do potrzeb szkoły lub placówki,
• analizy prowadzą do formułowania wniosków i rekomendacji, na podstawie których nauczyciele planują i podejmują działania służące jakości procesów edukacyjnych,
• działania te są monitorowane i analizowane, a w razie potrzeby – modyfikowane.
Realizacja charakterystyki wymagania oznacza, że w szkole nie tylko analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminów oraz wyniki ewaluacji, ale przede wszystkim formułuje się wnioski i rekomendacje, na podstawie których planuje się i podejmuje odpowiednie działania. Następnie szkoła powinna je analizować, a w razie potrzeby modyfikować. Od wielu lat szkoły dokonują ilościowych i jakościowych analiz sprawdzianów i egzaminów. Analiza ilościowa obejmuje:
• zdawalność szkoły, oddziałów, poszczególnych uczniów,
• zdawalność w ramach poszczególnych części egzaminu,
• zdawalność przedmiotów na egzaminie maturalnym lub zawodów na egzaminie potwierdzającym kwalifikacje zawodowe z uwzględnieniem części teoretycznej i praktycznej,
• średnie wyniki ze sprawdzianu lub egzaminu,
• stopień trudności i liczbę ominiętych zadań,
• analizę wyników z uwzględnieniem skali staninowej, na której umieszczane są wyniki szkoły oraz poszczególnych oddziałów i uczniów,
• analizę edukacyjnej wartości dodanej z uwzględnieniem kalkulatora EWD.
W analizie jakościowej jest uwzględniana kontekstowa interpretacja wyników. Wybory kontekstów w poszczególnych szkołach są następujące:
• czynniki indywidualne, takie jak obecność uczniów na lekcjach, frekwencja na zajęciach dodatkowych, dysfunkcje uczniów, opanowanie umiejętności kluczowych, stan zdrowia,
• środowiskowe (środowisko domowe, wykształcenie rodziców, warunki lokalowe, możliwość korzystania z internetu, słowników, lektur),
• badanie losów absolwentów pod kątem wyboru uczelni, kierunku studiów i dalszej kariery.
W szkołach przeprowadza się również wielopoziomowe badania wyników nauczania. Obejmują one analizy:
• oceniania bieżącego, klasyfikacji śródrocznej, rocznej i końcowej,
• diagnozy wstępnej i końcowej przeprowadzanej w formie próbnych sprawdzianów,
• obserwacje pedagogiczne dotyczące rozwoju fizycznego, umysłowego i społecznego dzieci,
• badania gotowości szkolnej, wywiady, ankiety.
Kolejne zadanie szkoły to formułowanie wniosków i rekomendacji. Najczęściej odnoszą się one do działań edukacyjnych takich jak:
• realizacja programów i planów nauczania zgodnie z potrzebami uczniów,
• ćwiczenie umiejętności najsłabiej opanowanych przez uczniów,
• opracowanie programów pracy z uczniem zdolnym,
• opracowanie i upowszechnienie metod aktywizujących uczniów,
• stosowanie elementów oceniania kształtującego (informacja zwrotna, informowanie o celach lekcji oraz o najważniejszych umiejętnościach),
• opracowanie procedury poprawy ocen niedostatecznych, modyfikacja wewnątrzszkolnego oceniania w celu motywowania do nauki uczniów osiągających słabsze wyniki,
• diagnozowanie przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych,
• realizacja programów rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów, zajęć dodatkowych,
• organizowanie warsztatów dla rodziców,
• podejmowanie działań nowatorskich.
Wymaganie 9. Zarządzanie szkołą lub placówką służy jej rozwojowi
Zarządzając szkołą, dyrektor powinien:
• koncentrować się na zapewnieniu warunków organizacyjnych odpowiednich do realizacji
zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
• wykorzystywać wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego,
• podejmować działania zapewniające szkole lub placówce wspomaganie zewnętrzne odpowiednie do potrzeb i służące rozwojowi szkoły lub placówki,
• ustalać i przestrzegać procedury dotyczące bezpieczeństwa, w tym sposobów działania
w sytuacjach trudnych i kryzysowych.
Zarządzanie powinno sprzyjać indywidualnej i zespołowej pracy nauczycieli oraz doskonaleniu zawodowemu. Ewaluację wewnętrzną dyrektor powinien przeprowadzać wspólnie z nauczycielami. Ponadto wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego powinny służyć rozwojowi szkoły. Dyrektor powinien również podejmować skuteczne działania zapewniające szkole wspomaganie zewnętrzne odpowiednie do jej potrzeb.
W badaniach ewaluacyjnych pojawiają się następujące przykłady spełniania wymagań:
• ewaluacja wewnętrzna jest planowana i realizowana zgodnie z potrzebami szkoły,
• nauczyciele z własnej inicjatywy podejmują dialog i współpracę,
• zespoły nauczycieli systematycznie współpracują ze sobą,
• zarządzanie szkołą odbywa się poprzez inicjowanie działań i motywowanie nauczycieli,
• organizacja nadzoru jest ukierunkowana na formułowanie wniosków i wdrażanie rekomendacji,
• w szkole skutecznie angażuje się rodziców i uczniów do procesu zarządzania,
• powszechnie są wprowadzane programy autorskie.
Rolą dyrektora w zarządzaniu jest przede wszystkim ułatwienie realizowania uzgodnionych celów oraz formułowanie rozwojowych wniosków i rekomendacji z nadzoru pedagogicznego.