OPUBLIKOWANO: GRUDZIEŃ 2013
ZAKTUALIZOWANO: 8 SIERPNIA 2017
Rozporządzenie w sprawie organizowania wczesnego wspomagania
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2013 r. poz. 1257),
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2008 r. Nr 173 poz. 1072).
Małe dzieci, u których stwierdzono wady genetyczne, zaburzenia psychoruchowe i inne, podobne nieprawidłowości, potrzebują szeroko zakrojonej pomocy, która umożliwiłaby im prawidłowy rozwój albo przynajmniej ograniczyła wpływ chorób lub wad na ich dalsze dorastanie. Wsparcie konieczne jest także dla ich rodziców, zwłaszcza w sferze konsultacji i porad, które pomogą im w wychowaniu dziecka. Swój skoordynowany udział we wsparciu powinny mieć zarówno instytucje medyczne, jak i edukacyjne, dlatego też Ministerstwo Edukacji Narodowej opracowało specjalny program, którego celem jest wczesne wspomaganie rozwoju dziecka.
Program – wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – stanowi nową formę pomocy dziecku od momentu stwierdzenia nieprawidłowości w jego rozwoju. Jest to zintegrowany system oddziaływań profilaktycznych, diagnostycznych, leczniczo-rehabilitacyjnych i terapeutyczno-edukacyjnych, których podmiotem jest małe dziecko wykazujące nieprawidłowości w rozwoju psychoruchowym (wynikające np. z wcześniactwa, zaburzeń centralnego układu nerwowego lub zaburzeń genetycznych czy wad wrodzonych) oraz jego rodzina.
Na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 1 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty 29 października 2013 r. wydane zostało Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. Wydanie nowego aktu prawnego wynikało z faktu, że z dniem 1 września 2013 r. utraciło moc Rozporządzenie z dnia 3 lutego 2009 r. o tym samym tytule.
Podstawą do organizacji zajęć wczesnego wspomagania jest opinia o potrzebie ich wprowadzenia, wydawana przez zespół orzekający w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Opiniowanie odbywa się zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
W nowym Rozporządzeniu


