OPUBLIKOWANO: GRUDZIEŃ 2013
ZAKTUALIZOWANO: 14 STYCZNIA 2018
Procedura udostępniania informacji publicznych
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1764),
- Ustawa z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1167 ze zm.),
- Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz.U. z 2003 r. Nr 153 poz. 1503 ze zm.).
Dyrektor przedszkola powinien nie tylko wiedzieć, czym jest informacja publiczna i jakie wiadomości o przedszkolu stanowią informacje publiczne. Kolejnym ważnym zagadnieniem jest kwestia ich udostępniania.
Wniosek i wnioskodawca
Informacje publiczne dotyczące przedszkoli najczęściej udostępniane są w odpowiedzi na wniosek złożony przez określoną osobę oraz w drodze ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej.
Wniosek o udostępnienie informacji publicznej nie wymaga żadnej szczególnej formy – może być złożony zarówno pisemnie, jak i ustnie. Ponadto wnioskodawca nie musi ujawniać swoich danych osobowych (a zatem do przedszkola może trafić również wniosek anonimowy i będzie on prawidłowy). Jak wskazano bowiem w Wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 września 2009 r. (II SAB/Wa 57/09) odnośnie do treści Ustawy o dostępie do informacji publicznej, „brak jest w niej również nakazu, aby wnioskodawca musiał podawać swoje dane osobowe (…). Oznacza to, że podmiotom obowiązanym do udostępnienia informacji publicznej powołana Ustawa nie nadała uprawnień do żądania tych danych”.
W przywołanym orzeczeniu sąd wyjaśnił także, że wnioskodawca może uzyskać informację ustnie lub wnioskować o przesłanie jej na poste restante, na adres skrytki pocztowej lub na określony adres e-mail. Podmiot, do którego skierowano wniosek, nie musi więc wcale wiedzieć, kim jest wnioskodawca. Ważne jest tylko to, aby przedszkole wiedziało, na jaki adres przesłać żądaną informację.
Na marginesie warto dodać, że pracownicy przedszkola mogą np. na swojej stronie internetowej zamieścić wzór wniosku (w celu ułatwienia zainteresowanym osobom składania go). Należy jednak pamiętać, aby jego treść nie wprowadzała adresatów w błąd co do konieczności wypełnienia wszystkich pól. Dlatego część wniosku dotyczącą danych osobowych wnioskodawcy należy oznaczyć jako nieobowiązkową.
Od osoby składającej wniosek o udostępnienie informacji publicznej nie można żądać również wskazania powodów (przyczyn) chęci uzyskania określonych informacji. Wnioskodawca nie musi wykazywać żadnego interesu prawnego lub faktycznego swojej prośby (art. 2 ust. 2 Ustawy o dostępie do informacji publicznej). Jedyne odstępstwo od tej zasady odnosi się do informacji przetworzonej. Zgodnie bowiem z art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. Ustawy prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienia do „uzyskania informacji publicznej, w tym uzyskania informacji przetworzonej w takim zakresie, w jakim jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego”. W przypadku informacji przetworzonej możliwe jest więc poproszenie osoby składającej wniosek, aby wykazała „szczególną istotność dla interesu publicznego”.
Udostępnienie informacji publicznej
Udostępnienie informacji publicznej przez przedszkole musi nastąpić w sposób i formie zgodnych z wnioskiem (jeśli więc wnioskodawca poprosi np. o przesłanie mu kserokopii dokumentu, należy informację tę udostępnić w takiej właśnie formie). Jeżeli jednak środki techniczne, którymi dysponuje przedszkole, nie umożliwiałyby udostępnienia jej w żądany sposób lub w takiej formie, konieczne jest poinformowanie wnioskodawcy pisemnie o przyczynach. Jest to bardzo ważne – niedysponowanie odpowiednimi środkami nie zwalnia bowiem placówek z obowiązku poinformowania o tym.
W piśmie skierowanym do wnioskodawcy należy również wskazać, w jaki sposób lub też w jakiej formie informacja ta może być udostępniona. Wówczas, zgodnie z art. 14 ust. 2 Ustawy o dostępie do informacji publicznej


