OPUBLIKOWANO: GRUDZIEŃ 2013
ZAKTUALIZOWANO: 14 STYCZNIA 2018
Dzieci chore przewlekle w przedszkolu
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tDz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1638 ze zm.),
- Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1318 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 28 sierpnia 2009 r. w sprawie organizacji opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą (Dz.U. z 2009 r. Nr 139 poz. 1133),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591).
Choroba przewlekła to stan łączący w sobie szereg wspólnych cech, takich jak: długi czas trwania, łagodniejszy niż w przypadkach ostrych przebieg, zwykle nieodwracalność zmian oraz konieczność stałej obserwacji i leczenia. Stan ten charakteryzuje się okresami ciszy i nawrotów.
Wśród chorób przewlekłych, które najczęściej dotykają dzieci, należy wymienić m.in.: astmę, cukrzycę i padaczkę. Każdy dzień dla takiego dziecka oznacza reżim terminowego przyjmowania leków, wiąże się też z nieustającym niebezpieczeństwem wystąpienia objawów choroby, jak np. atak padaczki czy duszności w przypadku astmy.
Przepisy Ustawy Prawo oświatowe wskazują, że przedszkole jest instytucją opiekuńczo-wychowawczą, a jego zadaniem jest zapewnienie dzieciom właściwych warunków do rozwoju fizycznego, umysłowego, emocjonalnego i społecznego, a także wyrównywanie ewentualnych braków i przygotowywanie dziecka do przyszłego, szkolnego etapu edukacji. Pomimo tego, że przepisy prawne nie wykluczają możliwości uczęszczania do przedszkoli dzieci przewlekle chorych i niepełnosprawnych, rodzice często napotykają przeszkody uniemożliwiające lub utrudniające ich pociechom korzystanie z prawa do nauki i rozwijania się w grupie innych dzieci. Rodzice często słyszą, że do przedszkola nie przyjmuje się dzieci z padaczką, astmą czy cukrzycą, bo instytucja ta nie jest w stanie zapewnić im odpowiedniej opieki.
Zgodnie z art. 32 ww. Ustawy do rady gminy należy stworzenie sieci publicznych przedszkoli w sposób umożliwiający wszystkim dzieciom korzystanie z wychowania przedszkolnego. Jeżeli zatem do przedszkola zgłoszone zostanie dziecko z chorobą przewlekłą, zamieszkałe w obwodzie tej placówki, jej dyrektor nie może odmówić przyjęcia. Inaczej sytuacja może wyglądać, gdy rodzic będzie chciał zapisać do przedszkola dziecko mieszkające poza obwodem placówki. Wówczas dyrektor może nie wyrazić zgody na przyjęcie dziecka, wskazując, że nie jest w stanie zapewnić mu odpowiednich warunków pobytu. Pamiętać należy, że decyzję o przyjęciu dziecka przewlekle chorego do wybranej placówki każdorazowo podejmuje jej dyrektor.
„One są wśród nas”
Na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i przy współudziale ministra zdrowia oraz Pełnomocnika Rządu do spraw Równego Traktowania, w ramach programu „Bezpieczna i przyjazna szkoła” przyjętego na lata 2008–2013, opracowano zestaw pięciu broszur zawierających informacje adresowane do pedagogów i opiekunów dzieci przewlekle chorych. Broszury wydano pod wspólnym tytułem „One są wśród nas”. Zawierają informacje, jak postępować z dzieckiem przewlekle chorym przebywającym w szkole i przedszkolu, jakie są obowiązki i uprawnienia dyrektora oraz jakie są zasady współpracy z rodzicami dzieci. Pojawiają się tam także wskazówki dla rodziców, opis problemów funkcjonowania dzieci przewlekle chorych oraz kierunki i sposoby rozwiązywania ewentualnych trudności. Zwarte w broszurach informacje pozwalają na poznanie istoty choroby, jej skutków i wpływu na funkcjonowanie społeczne, emocjonalne i intelektualne dziecka, jak również na jego samopoczucie, nastrój i możliwości uczenia się. Mimo że program został opracowany na konkretny okres, nie ma żadnych przeszkód, aby z opracowanych podczas jego trwania materiałów (broszur) nadal korzystać.
Obowiązki i uprawnienia dyrektora przedszkola


