OPUBLIKOWANO: MARZEC 2012
ZAKTUALIZOWANO: LISTOPAD 2014
Kontrolowanie kontroli zarządczej cz. I – standardy grupy A i B
Opracował: Jan Lewandowski, konsultant DODN Filia w Legnicy ds. kadry kierowniczej, prawa oświatowego, nadzoru pedagogicznego, ekspert MEN ds. awansu zawodowego nauczycieli, wojewódzki ekspert przedmiotowy MEN ds. reformy programowej, autor publikacji oraz programów szkoleniowych, wykładowca akademicki
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
- Komunikat nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz.Urz. MF z 2009 r. Nr 15 poz. 84),
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 191 ze zm.).
Od 2010 r., czyli praktycznie od dwóch lat w placówkach oświatowo-wychowawczych funkcjonujących w sektorze finansów publicznych obowiązują zasady kontroli zarządczej. Ilu jednak dyrektorów zdołało do dnia dzisiejszego sprawnie i w pełnym zakresie wprowadzić kontrolę zarządczą w swojej placówce? Jest to pytanie wyjątkowo na czasie.
Należy zaznaczyć, że szczegółowe omawianie tak złożonego zagadnienia, jakim jest kontrola zarządcza w placówce oświatowej, należy przeprowadzić w uporządkowany sposób. A takim uporządkowaniem są standardy kontroli zarządczej, które zostały określone w Komunikacie nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych.
Standardy zostały ułożone w pięciu merytorycznych grupach, które przedstawiają się w następujący sposób:
- środowisko wewnętrzne – standardy grupy A,
- cele i zarządzanie ryzykiem – standardy grupy B,
- mechanizmy kontroli – standardy grupy C,
- informacja i komunikacja – standardy grupy D,
- monitorowanie i ocena – standardy grupy E.
Należy zaznaczyć, że wspomniane standardy nie są aktem prawa powszechnego, czyli bezwzględnie obowiązującego, ale określają jedynie wskazówki i wytyczają ogólne kierunki w budowaniu systemu kontroli zarządczej w jednostkach oświatowych.
Standard A1 – przestrzeganie wartości etycznych
Zgodnie z tym standardem zarówno osoby kierujące przedszkolem, jak i wszyscy pracownicy (nie tylko nauczyciele) powinni być świadomi wartości etycznych przyjętych w placówce oraz przestrzegać ich przy wykonywaniu powierzonych im zadań i obowiązków. Natomiast osoby kierujące placówką są zobowiązane do dawania dobrego przykładu tak w postępowaniu, jak i w podejmowanych decyzjach. W celu realizacji tego standardu w przedszkolu należałoby podjąć następujące zadania:
- Określić zbiór wartości nadrzędnych uznawanych i akceptowanych przez społeczność przedszkolną i oczekiwanych przez środowisko – można to zrobić w różny sposób: w drodze dyskusji, metodą wywiadu lub metodą kwestionariuszową, zdarzają się także przypadki głosowania nad przyjęciem poszczególnych wartości.
- Wprowadzić zasady etyki zawodowej (W przypadku nauczycieli można się wzorować na Kodeksie Etyki Nauczycielskiej opracowanym przez Polskie Towarzystwo Nauczycieli (Warszawa 1997). Natomiast w przypadku pracowników niepedagogicznych takim przykładem może być kodeks etyczny pracowników samorządowych obowiązujący w organie prowadzącym (odpowiedni poziom samorządu terytorialnego). Podział na te dwie grupy jest konieczny ze względu na charakter zadań, jaki będą one wykonywać (nauczyciele wychowują, uczą i oceniają, a inni pracownicy nie). Oczywiście, część zapisów może być wspólna. Może też to być jeden kodeks (wykaz przyjętych i obowiązujących zasad) z częściami dotyczącymi tylko nauczycieli i tylko pracowników niepedagogicznych. Decyzja w tym względzie należy do dyrektora i rady pedagogicznej.
Standard A2 – kompetencje zawodowe
Przy realizacji tego standardu należy bezwzględnie zadbać, aby osoby sprawujące funkcje kierownicze i wszyscy pracownicy przedszkola posiadali wiedzę, umiejętności i doświadczenie zawodowe pozwalające na skuteczne i efektywne wypełnianie powierzonych zadań i obowiązków. Proces zatrudniania pracowników powinien zapewniać wybór najlepszego kandydata na dane stanowisko. Należy również zapewnić rozwój kompetencji zawodowych pracowników już zatrudnionych poprzez różne formy doskonalenia i dokształcania zawodowego. Do proponowanych zadań dyrektora w tym zakresie zaliczyć należy:
- Opracowanie jasnej procedury naboru nowych pracowników – analizy ofert, rozmów kwalifikacyjnych, jasno określone zasady konkursu.
- Opracowanie i wdrożenie zasady doskonalenia i podnoszenia kwalifikacji – zasady organizacji doskonalenia, roczny i wieloletni plan doskonalenia, organizowanie szkoleń i narad zgodnie z założeniami planu nadzoru pedagogicznego. Zadanie to należy zrealizować, planując środki w ramach odpisu finansowego właśnie na doskonalenie zawodowe pracowników oraz na podstawie potrzeb szkoleniowych nauczycieli i zapisów rozwojowych ujętych w koncepcji pracy placówki.
- Przyjęcie czytelnych kryteriów motywacyjnego systemu wynagradzania.
- Opracowanie opisu poszczególnych stanowisk pracy w placówce, który powinien być załącznikiem do regulaminu organizacyjnego.
- Wdrożenie systemu systematycznej weryfikacji wiedzy i umiejętności pracowników (samoocena, analiza efektywności, znajomość założeń podstawy programowej, autoewaluacja).
Praktycznie większość tych zadań i czynności dyrektorzy wykonywali w ramach swoich zadań wynikających z kierowania placówką oraz ze sprawowania nadzoru pedagogicznego. Nowością jest kodeks etyczny, choć konkretnie zasady etyczne nowością przecież nie są (o etycznym postępowaniu wspominają niektóre zapisy prawa oświatowego, np. bezpośrednio: Preambuła do Ustawy o systemie oświaty; art. 6, 9 i 75 Karty nauczyciela; regulaminy przyznawania nagród i wyróżnień; regulaminy pracy oraz pośrednio: zasady oceniania i awansu zawodowego). Kodeks etyczny w placówce musi być stworzony w formie formalnego dokumentu.


