OPUBLIKOWANO: LISTOPAD 2013
Omówienie wymagań wobec przedszkoli. Wymagania 1–4
Opracowała: Jadwiga Pytlarczyk, specjalista ds. nadzoru pedagogicznego, autorka publikacji dla nauczycieli oraz dyrektorów przedszkoli, prowadzi szkolenia m.in. z zakresu nadzoru pedagogicznego i awansu zawodowego
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2009 r. Nr 168 poz. 1324 ze zm.).
Nowelizacja Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego dotyczy przede wszystkim wymagań wobec przedszkoli. Zrezygnowano z podziału na cztery obszary, a same wymagania ujęto w kolejności od 1 do 12. Na pierwszy rzut oka zmiany wydają się nieznaczne, wymagania brzmią często tak samo jak przed nowelizacją. Dopiero po głębszej analizie wymagań na poziomie D i B dostrzega się istotne modyfikacje.
Wymagania zawarte w załączniku do Rozporządzenia zmieniającego to oczekiwania Ministerstwa Edukacji Narodowej wobec wszystkich przedszkoli w Polsce, zarówno publicznych, jak i niepublicznych. Są podstawą oceny pracy placówki podczas ewaluacji zewnętrznej, dlatego należy dokonać ich wnikliwej analizy po to, aby dostosować do nich sposób jej funkcjonowania. Wszystkie powinny być spełniane co najmniej na poziomie D.
Poniżej znajduje się omówienie wymagań 1–4 wraz z interpretacją i przydatnymi wskazówkami, które pozwolą na analizę sposobu pracy własnego przedszkola i ewentualną korektę działań. W każdej charakterystyce zwrócono uwagę na wybrane słowa klucze, które decydują o działaniach przedszkola.
Wymaganie 1. Przedszkole realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój dzieci
Charakterystyka wymagania na poziomie D
Przedszkole działa zgodnie z przyjętą przez radę pedagogiczną własną koncepcją pracy, uwzględniającą potrzeby rozwojowe dzieci, specyfikę pracy przedszkola oraz zidentyfikowane oczekiwania środowiska lokalnego.
Koncepcja pracy przedszkola jest znana rodzicom i przez nich akceptowana.
Charakterystyka wymagania na poziomie B
Koncepcja pracy przedszkola jest przygotowywana, modyfikowana i realizowana we współpracy z rodzicami.
Słowa klucze: potrzeby rozwojowe dzieci, specyfika przedszkola, oczekiwania środowiska, koncepcja została przyjęta we współpracy, akceptacja.
Interpretacja wymagania – działania przedszkola zapewniające spełnianie wymagania na wysokim poziomie |
Ewaluacja wewnętrzna |
|
Należy sprawdzić, czy wymienione obok działania zostały wykonane. Ważne jest zaangażowanie wszystkich podmiotów przedszkola w budowanie i realizację koncepcji. Zalecane metody badania to:
Wyniki ewaluacji to opis sytuacji i działań przedszkola w kontekście oczekiwanych i opisanych w tabeli obok działań. Należy odnieść się do wszystkich wymienionych działań (pkt 1–7). Narzędzia ewaluacyjne muszą być tak skonstruowane, aby było to możliwe. Wnioski z ewaluacji to wskazówki, co zrobić, aby działania przedszkola były zgodne ze stawianymi przed nim wymaganiami oraz działaniami wymienionymi w pkt 1–7 |


