Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 15 WRZEŚNIA 2017

 

Formy i metody budowania koncepcji pracy przedszkola

 

Opracowali: Jadwiga Pytlarczyk, nauczyciel dyplomowany, wieloletni dyrektor przedszkola, doradca metodyczny, wykładowca akademicki, autorka programów wychowania przedszkolnego oraz licznych publikacji z zakresu oświaty; Wojciech Wasielewski, pracownik kuratorium oświaty

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 1611),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356).

 

Potrzeba realizacji koncepcji pracy przedszkola

 

Nowe Rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek zmniejszyło liczbę wymagań ewaluacyjnych. MEN zrezygnował m.in. z określenia zasad skutecznych działań w zakresie koncepcji pracy przedszkola. W zakresie planowania własnej pracy przedszkole niepubliczne nadal posiada całkowitą autonomię, ograniczoną jedynie zapisami statutu oraz wskazaniami organu prowadzącego (właściciela). Konieczność realizacji podstawy programowej, jak również zasady dobrej organizacji pracy sugerują jednak potrzebę opracowania w tych placówkach koncepcji pracy. Zgodnie z art. 44 ust. 1 Ustawy Prawo oświatowe przedszkola, w tym przedszkola niepubliczne, powinny podejmować niezbędne działania w celu:

 

  • tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej,
  • zapewnienia każdemu dziecku warunków niezbędnych do jego rozwoju,
  • podnoszenia jakości pracy przedszkola i jego rozwoju organizacyjnego.

 

Powyższy zapis jednoznacznie wskazuje na potrzebę opracowania i wdrożenia koncepcji, stanowiącej fundament rozwoju i doskonalenia pracy przedszkola.

 

Koncepcja pracy pozwala również na skuteczne realizowanie podstawowych zadań przedszkola, tj.:

 

  • podstawy programowej,
  • planu pracy przedszkola,
  • wymagań wobec szkół i placówek (a więc i przedszkoli),
  • pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

Potrzeba realizacji koncepcji pracy wynika ponadto z uregulowań zawartych w statucie przedszkola. Zarówno organ prowadzący, jak i społeczność przedszkolna powinny więc wspólnie podjąć decyzję o sposobie i formie planowania swoich zadań i zajęć oraz ewentualnej kontynuacji dotychczasowej koncepcji pracy placówki. Warto również pamiętać, że potencjalne zmiany w koncepcji powinny wynikać z analizy nowej podstawy programowej, szczególnie w zakresie celów i zadań przedszkola.

 

U podstaw koncepcji pracy leży analiza tego, co przedszkole jako placówka już posiada i co jest dla niego najważniejsze. Koncepcja ma być ukierunkowana na rozwój dzieci, stąd najistotniejsze są ich potrzeby rozwojowe. Ważna jest też znajomość oczekiwań środowiska lokalnego. Konstruowanie koncepcji to dobry czas na dokonanie ocen i podsumowań, okazja do zauważenia szans i analizy zagrożeń oraz określenia nowych celów.

 

Zalety posiadania koncepcji

 

Wśród argumentów na „tak” znajdą się:

 

  1. Gruntowna analiza aktualnego sposobu funkcjonowania przedszkola (stanu wyjściowego).
  2. Konkretyzacja celów, do których placówka zmierza.
  3. Otwarcie możliwości twórczego myślenia o przedszkolu, kreowania jego przyszłości.
  4. Integracja wszystkich podmiotów przedszkola wokół działania na rzecz budowania koncepcji.
  5. Planowe działanie, unikanie przypadkowych decyzji.
  6. Etapowa, ale krocząca realizacja celów.
  7. Celowe gospodarowanie zasobami rzeczowymi i osobowymi przedszkola.
  8. Budowanie bliższych relacji z otoczeniem przedszkola.
  9. Narzędzie w kreowaniu wizerunku przedszkola w otoczeniu.