OPUBLIKOWANO: LISTOPAD 2013
ZAKTUALIZOWANO: WRZESIEŃ 2014
Umieszczanie reklam na terenie żłobka niepublicznego
Opracował: dr Patryk Kuzior, doktor nauk prawnych, specjalista m.in. w zakresie prawa oświatowego, urzędnik zajmujący kierownicze stanowisko w urzędzie jednostki samorządu terytorialnego, autor wielu opracowań z zakresu prawa, wykładowca akademicki
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1457),
- Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1409 ze zm.),
- Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 260 ze zm.).
Utarty slogan mówiący o tym, że reklama jest dźwignią handlu, choć dobrze odzwierciedla pewną zależność ekonomiczną, nie identyfikuje wprost wszystkich beneficjentów rynku reklamowego. Tymczasem korzyść materialną z reklamy mogą odnieść nie tylko ci, którzy chcą przekonać innych do swojej oferty handlowej, ale także podmioty uczestniczące w procesie tworzenia czy rozpowszechniania reklamy. Z zysków z reklamy mogą zatem korzystać rozmaite podmioty, w tym także takie, których celem może być niewielki przychód, np. z wynajęcia ogrodzenia na potrzeby zawieszenia banneru reklamowego.
Taką działalnością mogą być również zainteresowane żłobki niepubliczne. Aby czerpać zyski z tego dodatkowego źródła, trzeba w pierwszej kolejności przeanalizować, czy rzeczywiście opłata za udostępnienie powierzchni reklamowej stanie się dochodem placówki. Zdecydują tu bowiem relacje funkcjonalne i finansowe z podmiotem prowadzącym, gdyż co do zasady przychód z tytułu najmu powierzchni reklamowej powinien przypadać właśnie osobie prowadzącej (żłobek niepubliczny nie posiada osobowości prawnej). Ponieważ jednak w świetle art. 26 Ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego jest działalnością regulowaną w rozumieniu Ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 672 ze zm.), a więc jest działalnością gospodarczą, to przychody z najmu powierzchni będą mogły być swobodnie łączone z przychodami z działalności podstawowej i wpłyną na końcowy wynik przedsiębiorcy.


