Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 30 MAJA 2018

 

Inwentaryzacja – najczęściej popełniane błędy

 

Opracowała: Małgorzata Celuch, wicedyrektorka w zespole szkół, nauczycielka matematyki i informatyki

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 395 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2017 r. poz. 1911),
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. z 2018 r. poz. 109).

 

Inwentaryzację stanowi ogół czynności rachunkowych zmierzających do sporządzenia szczegółowego spisu z natury składników majątkowych oraz źródeł ich pochodzenia na ustalony dzień. Inwentaryzacja polega na ustaleniu za pomocą spisu faktycznego stanu wszystkich rzeczowych i pieniężnych składników majątkowych, wyjaśnieniu różnic pomiędzy stanem stwierdzonym podczas inwentaryzacji (rzeczywistym), a stanem wynikającym z ewidencji księgowej.

 

Głównym celem inwentaryzacji jest:

 

  • ustalenie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,
  • porównanie stanu rzeczywistego ze stanem ewidencyjnym,
  • ujawnienie różnic inwentaryzacyjnych oraz ich wyjaśnienie,
  • rozliczenie osób materialnie odpowiedzialnych lub współodpowiedzialnych za powierzone im mienie,
  • ocena przydatności składników majątkowych oraz
  • skorygowanie stanu ewidencyjnego.

 

Inwentaryzacja jest zadaniem czasochłonnym i pracochłonnym, ale koniecznym i niezwykle ważnym. Należy dokonać zatem wszelkich starań, aby przebiegała ona zgodnie z prawem, sprawnie, a przede wszystkim bezbłędnie.

 

Poniższa tabela zawiera błędy, które mogą wystąpić podczas dokonywania inwentaryzacji oraz możliwe konsekwencje wynikające z ich popełnienia.

 

Błędy w fazie przygotowań do inwentaryzacji

Lp.

Błędy

Możliwe skutki

 

1.

 

Brak odpowiednio przeszkolonych osób do przeprowadzenia inwentaryzacji

Niepełna wiedza na temat zasad przeprowadzania inwentaryzacji, niewystarczająca znajomość aktów prawnych regulujących te zasady przyczynia się do powstania wielu błędów i nieprawidłowości podczas przeprowadzania inwentaryzacji

2.

 

Brak instrukcji inwentaryzacyjnej

 

Niejasne i nieprecyzyjne wytyczne co do inwentaryzacji, utrudniają wyciąganie konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych za powstanie nieprawidłowości

 

3.

 

Brak zarządzenia o przeprowadzeniu

i terminach inwentaryzacji

 

 

Brak właściwego przepływu informacji dotyczącego inwentaryzacji może spowodować:

 

  • opóźnienie wykonania poszczególnych czynności i zadań,
  • trudności w wyznaczeniu osób do komisji inwentaryzacyjnych,
  • niedotrzymanie terminów,
  • niewykonanie poleceń,
  • brak jednolitości w czynnościach ewidencyjnych

4.

 

Brak harmonogramu inwentaryzacji

 

  • Większe prawdopodobieństwo niedotrzymania terminu.