OPUBLIKOWANO: LISTOPAD 2013
ZAKTUALIZOWANO: 16 SIERPNIA 2017
Umieszczanie reklam na terenie szkoły
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1870 ze zm.),
- Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 2147 ze zm.),
- Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1332),
- Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1440 ze zm.),
- Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 487),
- Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 957),
- Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 15).
Utarty slogan, mówiący o tym, że reklama jest dźwignią handlu, choć dobrze odzwierciedla pewną zależność ekonomiczną, nie identyfikuje jednak wprost wszystkich beneficjentów rynku reklamowego. Tymczasem korzyść materialną z reklamy odnieść mogą nie tylko ci, którzy chcą przekonać innych do swojej oferty handlowej, ale także podmioty, które uczestniczą w procesie tworzenia reklamy czy też w jej rozpowszechnianiu. W zyskach z reklamy mogą zatem uczestniczyć rozmaite podmioty, w tym także takie, których celem może być niewielki przychód, np. z wynajęcia ogrodzenia na potrzeby zawieszenia baneru reklamowego.
Działalnością taką mogą być również zainteresowane szkoły, zwłaszcza że wykorzystanie nieruchomości jako nośnika reklamy może być atrakcyjnym źródłem dodatkowego finansowania szkoły. W pierwszej kolejności trzeba sprawdzić jednak, czy opłata za udostępnienie powierzchni reklamowej będzie rzeczywiście dochodem placówki. Szkoły publiczne są przecież jednostkami budżetowymi, których cechą charakterystyczną jest to, że pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu organu prowadzącego i do tego budżetu odprowadzają dochody, co określa się metodą finansowania brutto. Właśnie dla szkół samorządowych ustawodawca wprowadził jednak w art. 223 Ustawy o finansach publicznych wyjątek, który związany jest z możliwością gromadzenia na wydzielonym rachunku dochodów własnych. Jeśli więc organ stanowiący wśród źródeł, z których dochody są gromadzone na wydzielonym rachunku, wskaże również najem lub dzierżawę nieruchomości szkolnych, to istotnie w szkolnej kasie pozostaną dochody z tego tytułu i będzie je można przeznaczyć na wydatki, których organ prowadzący nie jest skłonny pokryć. Oczywiście nie chodzi tu o jakieś rzeczy zbyteczne, ale na ogół o takie, które stanowią coś ponadstandardowego.