Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Procedura organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole dla uczniów, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Cel Procedura została opracowana w celu: • doprecyzowania zakresu zadań nauczycieli i specjalistów zatrudnionych w szkole związanych z organizowaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, po uprzednim rozpoznaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych, • usprawnienia współpracy między nauczycielami i specjalistami organizującymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole, • ujednolicenia sposobu współdziałania nauczycieli, rodziców i specjalistów. Zakres Procedura dotyczy objęcia ucznia, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, pomocą psychologiczno-pedagogiczną od podjęcia opieki nad uczniem przez nauczyciela do zakończenia planowanych działań. Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydawane są przez zespoły orzekające, które działają przy poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Katalog niepełnosprawności, uprawniających do ubiegania się o orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, jest ściśle określony i ograniczony. Orzeczenia są wydawane w stosunku do uczniów: • niesłyszących lub słabosłyszących, • niewidomych i słabowidzących, • z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, • z upośledzeniem umysłowym, • z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, • z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Uczestnicy postępowania – zakres odpowiedzialności Uczeń – ma prawo i możliwość uczestniczenia w szkole w odpowiednio zorganizowanych zajęciach rozwijających jego uzdolnienia i w zajęciach specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych, innych o charakterze terapeutycznym, które będą zaspokajały jego indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne. Specjaliści: psycholog, pedagog, terapeuta pedagogiczny, logopeda – organizują zajęcia specjalistyczne, prowadzą badania i działania diagnostyczne, podejmują działania z zakresu profilaktyki, wspierają nauczycieli poszczególnych grup i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dyrektor – jest zobowiązany do zapewnienia uczniom, nauczycielom i rodzicom odpowiednich warunków organizowania i prowadzenia działań wspomagających rozwój ucznia. Monitoruje działania nauczycieli i specjalistów oraz sprawuje nadzór pedagogiczny. Rodzice/prawni opiekunowie – wyrażają zgodę na uczestnictwo ucznia w zajęciach wspomagających rozwój w ramach organizowanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, są zobowiązani do zapoznania się z procedurami organizowania zajęć wspomagających rozwój ucznia i przestrzegania ustalonych zasad. Nauczyciele – powinni mieć świadomość swojej odpowiedzialności za organizowanie zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej wspomagających rozwój uczniów. Troska o odpowiednie przygotowanie się do zajęć i ich właściwe prowadzenie powinny być priorytetem wszelkich działań każdego nauczyciela. Zespół pomocy psychologiczno-pedagogicznej – składa się z nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego; członkowie zespołu wspólnie dokonują wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia, na podstawie której opracowują indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET). Uwzględniają w nim formy i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, ustalają wnioski dotyczące dalszej pracy z uczniem. Zespół realizuje program, systematycznie dokonując jego analizy. Koordynator zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej – powoływany przez dyrektora wychowawca zespołu klasowego, do którego uczęszcza uczeń, w uzasadnionych przypadkach inny pracownik merytoryczny szkoły – np. nauczyciel wspierający, pedagog szkolny, psycholog. Koordynuje pracami zespołu, odpowiada za przepływ informacji pomiędzy jego członkami, organizuje posiedzenia zespołu, przekazuje wiadomość o jego spotkaniach rodzicom ucznia. Sposób prezentacji procedur 1. Umieszczenie treści dokumentu na stronie internetowej szkoły. 2. Udostępnienie dokumentu na tablicy ogłoszeń w szkole. 3. Zapoznanie nauczycieli i specjalistów w dziedzinie wychowania oraz rodziców z treścią procedur. 4. Zapoznanie rodziców z obowiązującymi w placówce procedurami podczas zebrań organizacyjnych we wrześniu każdego roku szkolnego. Tryb dokonywania zmian w procedurze Wszelkich zmian w opracowanych procedurach może dokonać z własnej inicjatywy lub na wniosek rady pedagogicznej dyrektor placówki. Wnioskodawcą zmian może być również rada rodziców. Proponowane zmiany nie mogą być sprzeczne z prawem. Zasady wchodzą w życie z dniem ………………………………………. Wprowadza się zmiany w treści zasad z dniem …………………………. Zadania zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dyrektor szkoły tworzy zespół pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zadaniem powołanego zespołu jest współpraca z rodzicami, specjalistami oraz – w zależności od potrzeb – poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi lub innymi osobami, których wiedza i umiejętności będą pomocne w zaplanowaniu pomocy dla ucznia. Członkowie zespołu wykonują następujące zadania: 1. Dokonują wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, korzystając z informacji zawartych w dokumentacji ucznia, uzyskanych z analizy dotychczas podejmowanych działań dydaktycznych i wychowawczych, pochodzących z prowadzonych na terenie szkoły badań, wynikających z obserwacji nauczycieli i specjalistów, pracowników administracyjnych szkoły, a także rodziców ucznia. 2. Opracowują indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny uwzględniający zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej. 3. Nie rzadziej niż raz w roku szkolnym dokonują oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, informując dyrektora i rodziców o efektach tej pracy poprzez udostępnienie jej wyników oraz wniosków do dalszej pracy z uczniem. 4. Dokonują oceny efektywności danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej po zakończeniu jej udzielania. 5. W miarę potrzeb dokonują modyfikacji programu podczas spotkań zespołu przy współudziale rodziców ucznia. 6. Podejmują działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych, w tym również z udziałem rodziców. 7. Dokumentują udzielaną pomoc oraz badania lub inne czynności uzupełniające; dla każdego ucznia dokumentacja gromadzona jest w formie np. indywidualnej teczki, którą podczas rozmowy z rodzicami udostępniają, by wskazać postępy rozwojowe. 8. W miarę potrzeb organizują spotkania zespołu, w których mogą także uczestniczyć: • na wniosek dyrektora szkoły – przedstawiciel poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, • na wniosek rodziców ucznia lub za ich zgodą – inne osoby, w szczególności lekarz, psycholog, pedagog, logopeda lub inny specjalista. Zadania dyrektora szkoły 1. Po przedstawieniu przez rodzica/pełnoletniego ucznia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego niezwłocznie powołuje zespół ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej, 2. Wyznacza koordynatora zespołu. 3. Organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną, czyli umożliwia odbywanie specjalistycznych zajęć z dzieckiem poprzez zatwierdzenie zaplanowanych przez zespół zajęć określonych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym (IPET). 4. Z racji sprawowanego nadzoru pedagogicznego monitoruje bieżącą pracę nauczycieli i działania podejmowane przez specjalistów w ramach udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej; dyrektor może zdecydować o ewentualnym wcześniejszym zakończeniu udzielania danej formy pomocy wyłącznie na wniosek rodziców dziecka lub nauczyciela prowadzącego zajęcia specjalistyczne. Zadania nauczyciela specjalisty 1. Nauczyciel specjalista zobowiązany jest do rozpoznawania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych, w tym zainteresowań i uzdolnień ucznia na podstawie obserwacji pedagogicznych, analizy dokumentów, analizy wytworów ucznia, przedstawiania wyników podczas zebrań zespołu poświęconych wielospecjalistycznej ocenie funkcjonowania ucznia. 2. Jako członek zespołu współtworzy IPET, wskazując podjęcie niezbędnych działań z punktu widzenia swojego zakresu pracy z uczniem. 3. Dostosowuje metody formy pracy oraz wymagania w zakresie swojej pracy z uczniem podczas zajęć lekcyjnych oraz zajęć specjalistycznych 4. Uczestniczy w posiedzeniach zespołu; w sytuacjach, które uzna za zasadne, inicjuje spotkanie członków zespołu. Zadania koordynatora zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej Po podjęciu decyzji o objęciu ucznia wskazaną przez dyrektora formą pomocy, zaplanowaniu sposobów i terminów udzielania pomocy, koordynator powinien: • uzyskać pisemną zgodę rodziców na udział ucznia w zajęciach specjalistycznych, które powinny trwać do czasu złagodzenia bądź wyeliminowania zaburzeń stanowiących powód objęcia daną formą pomocy, • po uzyskaniu zgody poinformować rodziców o terminie spotkania zespołu oraz ustalonych sposobach pracy, wymiarze godzin i okresach udzielania pomocy, • poinformować rodziców, że mogą wnioskować o udział psychologa, pedagoga, logopedy lub innego specjalisty w spotkaniach zespołu (osoby biorące udział w spotkaniach są zobowiązane do nieujawniania poruszanych na nich spraw – taką informację powinien przekazać koordynator zespołu lub nauczyciel prowadzący indywidualne zajęcia z uczniem), • umożliwić rodzicom uczestnictwo w zajęciach specjalistycznych prowadzonych z uczniem na terenie szkoły, ewentualnie przekazywać materiały do pracy z uczniem w domu. • zainicjować wielospecjalistyczną ocenę funkcjonowania ucznia, zbierając materiały do jej przeprowadzenia. Rodzice 1. Na początku roku szkolnego zapoznają się z proponowanymi przez szkołę formami pomocy dla rodziny oraz warunkami współpracy z rodziną. 2. Uczestniczą w wielospecjalistycznej ocenie ucznia, dostarczają dokumenty oraz wyniki obserwacji prowadzonych poza szkołą. 3. Wyrażają zgodę na prowadzenie terapii dla ucznia, czyli realizację programu terapeutycznego na terenie szkoły. 4. Zapoznają się z indywidualnym programem terapeutyczno-edukacyjnym oraz z materiałami metodycznymi do pracy z uczniem, udostępnionymi przez nauczyciela terapeutę (wykorzystanie dostępnych materiałów do pracy z uczniem w domu). 5. Uczestniczą w szkoleniach i spotkaniach grupowych dla rodziców, organizowanych w miarę potrzeb.